AACSB valitsi Choose Your Futuren jäsenyliopistojensa vuoden inspiroivimpien innovaatioiden listalle

07.02.2017

Yhdysvaltalainen kauppakorkeakouluja akkreditoiva AACSB on valinnut jäsenyliopistojensa raportoimista teoista 35 vaikuttavinta innovaatiota ja ideaa teemalla Innovations That Inspire. Yhteensä jäsenyliopistot lähettivät arvioitavaksi yli 300 innovaatiotekoa 33 maasta.

​Kuvassa Choose Your Future -hankkeen edustajat Matti Sahi, Joonas Lyytikäinen, Susanna Lahtinen, Mikael Orpana ja Tommi Pirilä Facebook Global Digital Challengen finaalissa Washingtonissa alkuvuonna 2016.

​Innovations That Inspire -valinnan tavoitteena on tunnistaa ja esitellä tapoja, joilla kauppakorkeakoulut tuottavat yhteiskunnallista lisäarvoa innovatiivisilla uusilla käytännöillä muuttuvassa ja globaalissa maailmassa. Valinta nostaa esiin erityisen hyviä tapoja, joilla koulut ovat onnistuneet luomaan muutosta ja uudenlaisen ajattelun ympäristöä ‒ tavoitteena on jakaa hyviä käytäntöjä jäsenkoulujen kesken.

Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden Choose Your Future -hanke valittiin tänä vuonna 35 viiden parhaan teon joukkoon. Yhteensä AACSB sai yli 300 ehdotusta 188 kauppakorkeakoululta 33 maasta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisyliopisto valitaan listaukseen.

Choose Your Future -hanke syntyi syksyllä 2015 49 opiskelijan ryhmätyönä markkinoinnin Strategic Brand Management -kurssilla. Tiimi kehitti About Turku -mobiilisovelluksen, joka antaa turvapaikanhakijalle hyödyllistä tietoa uudesta kotikaupungista hänen omalla äidinkielellään.

Opiskelijat perustivat myös Facebook-yhteisön, jossa paikallisväestö ja turvapaikanhakijat voivat keskustella ja oppia toistensa kulttuureista.  Lisäksi Choose Your Future järjesti erilaisia tapahtumia: jalkapallon ystävyysottelun turvapaikanhakijoiden ja suomalaisten välillä, vaatekeräyksen vastaanottokeskuksiin sekä ruokatapahtuman osana kansainvälistä ravintolapäivää.

Choose Your Future voitti hankkeellaan alkuvuonna 2016 kansainväliseen Facebook Global Digital Challengen, jonka Yhdysvaltain ulkoministeriö ja Facebook järjestivät yhteistyössä. Yliopistoille eri puolilla maailmaa suunnatun kilpailun tavoitteena oli löytää uusia keinoja siihen, miten äärijärjestöjen houkuttelevuutta voitaisiin heikentää etenkin hyödyntämällä sosiaalista mediaa. Choose Your Future esitteli voiton jälkeen ideaansa Yhdysvaltain hallinnolle ja YK:lle.

‒ Choose Your Future on loistava esimerkki siitä, miten yliopistokoulutuksen innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta voi kehittää: se heijastaa ajattelutapojen laajentamista ja avoimuutta, samalla kun mietitään isojen yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuvaihtoehtoja, sanoo Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund.

Valinnat julkistettiin AACSB:n vuotuisessa jäsenyliopistojen dekaanien konferenssissa Yhdysvalloissa 6.2.2017.

Lisää aiheesta:

>> Innovations That Inspire 2017 -listaus

>> Choose Your Future luo uusille Turun yliopistolaisille mobiilioppaan

>> Choose Your Future voitti kansainvälisen kilpailun radikalisoitumisen haastavalla kampanjallaan

TS
Kuva: Tommi Pirilä