Äidin raskaudenaikainen stressi on yhteydessä tulehdusproteiinitasojen muutoksiin

22.02.2017

Äidin raskaudenaikaisen voimakkaan stressin on todettu olevan yhteydessä lapsen myöhempään terveyteen. Tutkijat eivät kuitenkaan tarkkaan tunne psyykkisen kuormittuneisuuden ja esimerkiksi atooppisten sairauksien välistä mekanismia. Turun yliopiston FinnBrain-tutkimuksessa todettiin, että lisääntynyt raskaudenaikainen masennus- ja ahdistusoireilu ovat yhteydessä kohonneisiin sytokiinipitoisuuksiin äidin veressä. Tutkijat pitävätkin mahdollisena, että tulehdusreaktio voisi olla yhteinen nimittäjä äidin stressin ja lapsen terveyden välillä

Sytokiinit ovat tulehdusproteiineja, joiden poikkeava toiminta on aiemmin liitetty muun muassa atopian, allergioiden ja astman syntyyn. FinnBrain-tutkijat havaitsivat, että masennusoireisiin liittyi hieman erilainen tulehdusproteiiniprofiili kuin ahdistusoireisiin.

– Tietääksemme ensimmäistä kertaa tutkittiin myös raskauteen erityisesti liittyvän ahdistusoireilun (engl. pregnancy-related anxiety) yhteyttä äidin veren sytokiinipitoisuuksiin. Osa tutkimuksessa esiin nousseista sytokiineista on liitetty juuri allergioihin ja astmaan, joten on mahdollista, että poikkeavaan stressiin liittyisi tulehdusreaktio, joka voisi olla yhteinen nimittäjä äidin stressin ja lapsen terveyden välillä, dosentti Linnea Karlsson sanoo.

Äidin raskaudenaikaisen voimakkaan stressin on todettu olevan yhteydessä lapsen myöhempään terveyteen. Uusien väestötutkimusten mukaan esimerkiksi atopia, astma ja allergiat ovat jonkin verran yleisempiä voimakasta stressiä kokeneiden äitien lapsilla kuin verrokeilla. Sairauksien ja psyykkisen kuormittavuuden välisiä biologisia mekanismeja tutkitaan Turun yliopiston FinnBrain-syntymäkohorttitutkimuksessa, jossa selvitetään ympäristön ja perimän vaikutusta lapsen kehitykseen. Mukana tutkimuksessa on yli 4 000 lapsiperhettä, joita seurataan raskausajasta pitkälle aikuisuuteen.

Tutkimus lisää ymmärrystämme sairauksista, niiden syntymekanismeista ja vaikutuksista elimistöömme, sekä ihmisestä psyykkisfyysisenä kokonaisuutena. Tietoa voidaan soveltaa jatkotutkimuksissa ja tulevaisuudessa toivottavasti myös hoitomenetelmien kehittämisessä.

Tutkimus on julkaistu Archives of Women's Mental Health -lehdessä (Karlsson L, Nousiainen N, Scheinin N M, Maksimow M, Salmi M, Lehto S M, Tolvanen M, Lukkarinen H, Karlsson H. Cytokine profile and maternal depression and anxiety symptoms in mid-pregnancy - the FinnBrain Birth Cohort Study. Archives of Women's Mental Health 2016.)

Teksti: Eija Jossandt, Erja Hyytiäinen
Kuva: Anna Maria Liljestrand