Aivovammojen tunnistamiseen haussa uusi työkalu

17.01.2014

Dosentti Olli Tenovuon koordinoima tutkijaryhmä etsii työkalua, jonka voidaan yhdistää eri tutkimusmenetelmin saadut aivovammasta kertovat aineistot. Työkalun antama tieto mahdollistaisi nykyistä yksilöllisemmän hoidon.

​Aivovammat ovat olleet pitkään yksi laiminlyödyimmistä lääketieteen aloista, vaikka se aiheuttaa vuosittain 1000 miljardin kustannukset. Dosentti Olli Tenovuon mukaan viimeiset viisi vuotta tutkimus on ollut erittäin vahvaa ja suunta on parempaan.

​Joka päivä maailmassa kuolee 8 000 ihmistä aivovammaan. Hengissä selviää, mutta vammautuu päivittäin noin 20 000 ihmistä, ja se on alle 40-vuotiaiden ryhmässä merkittävin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Aivovamman takia invalidisoituneita maailmassa kuusi kertaa niin paljon kuin dementiaa sairastavia. Silti aivovammat ovat yksi laiminlyödyimpiä lääketieteen aloja.

– Syitä on kaksi. Ensinnäkin aivovammojen toteaminen on erittäin vaikeaa. Toiseksi lääketieteessä ei ole yhtä selkeää alaa, jolla aivovammat kuuluisivat. Kehitystyö on kuitenkin hyvin vahvaa. Ala on viimeisen viiden vuoden aikana mennyt valtavasti eteenpäin, Turun yliopiston neurologian ja neurotraumatologian dosentti Olli Tenovuo sanoo.

Tenovuo koordinoi laajaa, eri alojen lääkäreistä ja insinööreistä koostuvan TBICare-hankketta. Sen tavoitteena on luoda objektiivinen ja todisteisiin perustuva sovellutus, jonka avulla voidaan diagnosoida ja sitä kautta hoitaa aivovammoja nykyistä yksilöllisemmin. TBICaren saama EU-rahoitus riittää vielä puolen vuoden tutkimustyölle. Sen aikana on määrä synty työkalun aloitusversio.

– Maailmalla on useita kansainvälisiä hankkeita, jossa kerätään tietoa, mutta niihin ei liity mallintamista, joka on meidän tavoitteemme, Tenovuo sanoo.

Ei koskaan toivoton, ei koskaan huoleton

Tutkimushankkeeseen osallistuvia sekä muita aivovammoja tutkivia ammattilaisia kokoontui loppuviikosta Turun ensimmäiseen kansainväliseen aivovammasymposiumiin. Tutkimuksen, kehittämistyön ja lisätiedon tarve onkin huutava, sillä  juuri mikään käytössä oleva hoito ei perustu vahvaan tieteelliseen näyttöön.

Hoidon ohella panostetaan ennaltaehkäisyyn. Tenovuon mukaan yksi tärkeimmistä asioista on ymmärtää, että humalaisen tuuri on myytti

– Alkoholi on suurin syy, joka aiheuttaa suoraan tai välillisesti aivovammoja. Sellaista ei ole kuin juopon tuuri. Joka siihen uskoo, voi tulla katsomaan osastolle, Tenovuo sanoo.

Viime aikojen uutiset pitkistä koomajaksoista ja urheilijoiden toistuvista aivotärähdyksistä luo mielikuvaa siitä, että vakavistakin päähän kohdistuvista yllättävistä voi toipua jälkiongelmitta. Tenovuo lainaa antiikin filosofia, jonka mukaan aivovamma ei koskaan ole niin suuri, että tilanne olisi toivoton, mutta ei koskaan myöskään niin pieni ettei siitä tarvitsisi huolestua.

Erja Hyytiäinen

Luotu 17.01.2014 | Muokattu 20.01.2014