Akateemikko Eva-Mari Aro Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian jäseneksi

04.05.2018

Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian (National Academy of Sciences, lyh. NAS) jäsenet valitaan tieteellisten ansioiden perusteella. Jäsenyys on elinikäinen ja erittäin merkittävä kunnianosoitus. Akatemiaan on kuulunut ja kuuluu lukuisia Nobel-palkittuja jäseniä. Eva-Mari Aron lisäksi akatemian ulkomaiseksi jäseneksi valittiin Suomalaisen Tiedeakatemian esimies, akateemikko Risto Nieminen.

​Akateemikko Eva-Mari Aro on maailman johtavia fotosynteesitutkijoita. Aro on toiminut Turun yliopiston molekulaarisen kasvifysiologian professorina vuodesta 1987 sekä akatemiaprofessorina vuosina 1998–2008 ja uudelleen vuodesta 2014 alkaen. Aro valittiin Suomalaisen Tiedeakatemian jäseneksi vuonna 2001, ja hän toimi sen esimiehenä kaudella 2014–2015.

Aro johtaa Suomen Akatemian fotosynteesi- ja metaboliittitutkimuksen huippuyksikköä. Hänen tutkimusryhmänsä selvittää, miten eliöiden fotosynteesikoneisto voidaan muokata tuottamaan valon avulla hyödyllisiä kemiallisia yhdisteitä kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Aro on saanut useita palkintoja ja tunnustuksia. Akateemikon arvonimen hän sai vuonna 2017.

– Kutsu NAS:n jäseneksi perustuu ainoastaan tieteellisiin saavutuksiin, joten tuntui erittäin hyvältä kuulla, että kasvibiologian sektioon kuuluvat jäsenet olivat tiimityönä edistäneet jäsenyyttäni. Onnitteluja tuli henkilöiltä, joiden nimeä en ole koskaan kuullutkaan, Aro iloitsee.

Ensimmäisenä toimenaan NAS:issa Aro alkaa tehdä monitieteisen PNAS-julkaisusarjan editointitehtäviä. Akatemian jäsenenä Aro pääsee vaikuttamaan entistä vahvemmin myös tiedepolitiikkaan globaalilla tasolla.

– Tieteellisen toiminnan ohella NAS toimii aktiivisesti poliittisen päätöksenteon tukena tarjoamalla tutkimukseen perustuvaa asiantuntijatietoa. Itse toimin Euroopan tiedeakatemioiden yhteiselimessä, EASAC:ssa, ja jo nyt meillä on yhteistyötä NAS:n kanssa. Tulevaisuudessa vastaavaa yhteistyötä tarvitaan entisestään, kun globaalit ongelmat lisääntyvät, Aro korostaa.

Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian ulkomaisiksi jäseniksi on aiemmin valittu akatemiaprofessori Kari Alitalo Helsingin yliopistosta, akateemikko Ilkka Hanski (1953–2016) Helsingin yliopistosta, akateemikko Riitta Hari Aalto-yliopistosta, akateemikko Olli V. Lounasmaa (1930–2002) Teknillisestä korkeakoulusta, professori Tuija Pulkkinen Aalto-yliopistosta ja akateemikko Irma Thesleff Helsingin yliopistosta. Akatemian jäseniksi on valittu myös Helsingin yliopistossa tutkijanuransa aloittaneet, Suomen ulkopuolelle siirtyneet Albert de la Chapelle, Ari Helenius, Erkki Ruoslahti ja Kai Simons.

Vuonna 1863 perustetussa Yhdysvaltain kansallisessa tiedeakatemiassa on tällä hetkellä 2382 aktiivijäsentä ja 484 ulkomaista jäsentä. Jäsenistä noin 200 on saanut Nobelin palkinnon. NAS jakaa tieteellisistä ansioista useita palkintoja ja julkaisee arvostettua PNAS-tiedelehteä.

TJ
Kuva: Hanna Oksanen