Akatemia-rahoitus akateemisen yrittäjyyden tutkimukseen

07.09.2016

Suomen Akatemia on myöntänyt yli 750 000 euron rahoituksen Itä-Suomen yliopiston ja Turun yliopiston Akateeminen yrittäjyys sosiaalisena prosessina (ACE) -tutkimushankkeelle.

​Nelivuotisessa hankkeessa tutkitaan akateemista yrittäjyyttä ja siihen liittyvää yrittäjyyskasvatusta ja -koulutusta yliopistojen toiminnan murroksessa, jota leimaa taloudellinen niukkuus ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden korostuminen.

Hankkeessa tutkitaan erilaisten kysely-, haastattelu-, havainnointi- ja dokumenttiaineistojen sekä uudenlaisten analyysimenetelmien avulla yliopistojen yrittäjämäisen toiminnan muutosta, moninaisuutta ja kestävyyttä. Sen neljässä osatutkimuksessa vertaillaan akateemisen yrittäjyyden strategioita, muotoja ja kokemuksia eri yliopistoissa sekä tarkastellaan akateemisten yrittäjyysidentiteettien rakentumista ja muutosta yksilötasolla.

– Hanke tuottaa kokonaiskuvaa suomalaisen akateemisen yrittäjyyden muodoista, mahdollisuuksista ja ongelmista. Tutkimustulokset tarjoavat yliopistoille, tutkijoille ja päätöksentekijöille uutta tietoa akateemisen yrittäjyyden tavoitteista, muodoista ja vetovoimaisuudesta, sanoo tutkimuskonsortion johtaja, Päivi Eriksson Itä-Suomen yliopistosta.

Monitieteisessä hankkeessa yhdistetään kauppatieteiden innovaatiojohtamisen ja yrittäjyyden tutkimusta psykologian ja kasvatustieteiden näkökulmiin. Tutkijoiden tavoitteena on erityisesti kehittää teoriaa, joka auttaa ymmärtämään akateemisen yrittäjyyden rakentumista ja muutosta sosiaalisena prosessina.

‒ Meitä hankkeen tutkijoita kiinnostaa erityisesti, millaisia eri akateemisen yrittäjyyden muotoja yliopistolaiset hahmottavat ja miten he samaistuvat niihin sekä se, pystyykö jokainen yliopistolainen toimimaan akateemisena yrittäjänä tieteenalasta, sukupuolesta, iästä tai asemasta riippumatta, sanoo Turun yliopiston osahanketta johtava tutkimusjohtaja Ulla Hytti Turun kauppakorkeakoulun yrittäjyyden aineesta.

Luotu 07.09.2016 | Muokattu 07.09.2016