Akatemialta bio- ja ympäristötieteiden rahoitusta Turun yliopistolle

24.05.2016

Suomen Akatemian biotieteiden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta julkaisi akatemiahankkeiden, akatemiatutkijoiden ja tutkijatohtoreiden rahoituspäätöksensä 24.5. Turun yliopisto sai rahoituksen neljälle akatemiahankkeelle, yhdelle akatemiatutkijalle ja kolmelle tutkijatohtorille.

​Akatemiahankkeilleen myönteisen rahoituspäätöksen saivat Risto Kalliola (Kolumbuksen aikaa edeltävän metsänhävityksen aiheuttama laaja-alainen subkliimaks Amazonian alankosademetsissä), Arto Pulliainen (Uutta tietoa isäntäsolun solusignalointia muokkaavista bakteeritoksiineista), Juha-Pekka Salminen (Tanniinien diversiteetti vs. reaktiivisuus: märehtijärehun komponenttien positiivisten vaikutusten optimointi) sekä Petri Tapio (Kohti tulevaisuusorientoitunutta energiamuutosta: Ennakoiva monitasoinen lähestymistapa hajautetun uusiutuvan energian muutokseen).

Viisivuotisen akatemiatutkijan rahoituksen sai Leo Lahti. Hänen tutkimusaiheensa on Ihmisen suolistomikrobiston ekologinen mallitus: yksilöllisyys, dynamiikka ja toiminnallisuus laajoissa väestötutkimuksissa.

Kolmen vuoden tutkijatohtorin rahoituksen saivat Tutku Aykanat, Elina Kasvi ja Mika Pietilä.

Luotu 24.05.2016 | Muokattu 24.05.2016