Akatemialta Turun yliopistoon lähes 900 000 euroa tutkimusinfran uudistamiseen

21.01.2015

Viisi Turun yliopiston hanketta on saanut tutkimusinfrastruktuurin apurahan Suomen Akatemialta. Apurahalla hankitaan uusia tutkimusvälineitä, laitteistoja, aineistoja sekä palveluita tutkimus- ja kehitystyön varmistamiseksi.

​Materiaalitutkimuksen professorin Kalevi Kokon  vetämä hanke sai reilu 265 000 euroa usean eri yliopiston yhteinen MAX-IV Infrastruktuuri – FinEstBeaMS kiinteän faasin rahoitukseen. Myös toinen Kokon vetämä hanke, Suomen Suomen hila- ja pilvilaskennan infrastruktuurihanke, sai Akatemialta infrastruktuuriapuahan, lähes lähes 70 000 euroa.

– MAX-IV -hankkeessa apurahalla hankitaan kiinteän olomuodon mittausasema, hila- ja pilvilaskentahankkeessa apurahan avulla lisätään tietokonekapasiteettia, Kokko sanoo.

Eläinmuseon museonhoitajan, dosentti Ilari E. Sääksjärven vetämä Suomen lajitietokeskus sai reilut 260 000 euroa. Rahoitus tukee Suomen luonnontieteellisten museoiden yhdessä perustamaa lajitietokeskusta.

– Keskuksen tavoitteena on yhdistää lajitieto aina dna-tasolta yksilöaineistoihin, Sääksjärvi kuvaa.

Saaristomeren tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Ilppo Vuorisen vetämä Suomen merentutkimuksen infrastruktuuri sai 140 000 euroa tutkimuslaitekannan uudistamiseen. Rahalla uudistetaan muun muassa mikroskooppeja ja niihin liittyvää AV-tekniikkaa, merivesilaboratorion akvaariolaitteistoja, tutkimusalus Aurelian näytteenottovälineitä sekä ympäristönseurannan automaattisia mittauslaitteita. Hanke on osaa suurempaa FINMARI-kokonaisuutta, joka sai kaikkiaan 1,25 miljoonaa euroa merentutkimuksen infrastruktuurin parantamiseen.

Biotekniikan professori Kim Petterssonin vetämä Euroopan translationaalisen tutkimuksen infrastruktuurihanke sai lähes 140 000 euroa laitehankintaan.

Kaikkiaan Suomen Akatemia jakoi 19,3 miljoonaa euroa yhteensä 48 hankkeelle tutkimusinfrastruktuurien rahoitukseen. Rahoitusta haki lähes 60 tutkimusinfrastruktuuria ja sen sai alle kolmannes hakijoista.

Erja Hyytiäinen

Luotu 21.01.2015 | Muokattu 21.01.2015