Aktiivista ikääntymistä tukeva palvelumuotoilu tarkastelussa Porissa 21.-22.3.

17.12.2012

Seminaarissa kysytään, voidaanko aktiivista ikääntymistä edistää parantamalla tietotekniikan ja teknologian käytettävyyttä.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö järjestää kansainvälisen "Welfare Service Design in Management of ICT applications and Active Ageing" -seminaarin 21.-22.3.2012 Porin yliopistokeskuksessa (Pohjoisranta 11, auditorio 125 ja auditorio 240).

Kaksipäiväisessä seminaarissa esitellään uusia näkökulmia hyvinvointialan palvelumuotoiluun ja -tuotantoon. Tarkastelussa ovat myös aktiivisen ikääntymisen palvelutuotantoon liittyvät teknologiasovellukset, innovatiiviset konseptit ja liiketoimintamallit. Seminaari on osa aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalaisen teemavuoden 2012 tapahtumia.

Englanninkielisen seminaarin puheenvuoroissa käsitellään muun muassa sitä, miten tietotekniikan ja teknologian käytettävyyden edistäminen voi tukea aktiivista ikääntymistä ja pidentää esimerkiksi työuria.

Teknologiateollisuuden näkökulmaa edustava Markus Dubielzig (Siemens, Saksa) ja John van Meurs (University of Groningen, Alankomaat) käsittelevät puheenvuoroissaan tietotekniikan ja teknologian käytettävyyden edistämistä ja saavutettavuutta ikääntyvien keskuudessa. Arunas Lukosevicius (Kaunas University of Technology) esittelee Liettuan e-health-strategiaa ja Veikko Ikonen (VTT) kertoo, miten aktiivista ikääntymistä ja työurien pidentämistä voidaan tukea. Muita seminaarin asiantuntijoita ovat Jari Vuori (Itä-Suomen yliopisto) ja Hanna Nyfors (Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma Kaste).

Huhtikuussa näkökulma palvelujärjestelmiin

Seminaarisarja saa jatkoa 23.4., jolloin tapahtumassa "Service Design in Welfare Provision and Business Models" analysoidaan liiketaloustieteen näkökulmasta hyvinvointialan palvelujärjestelmiä, palvelutuotantoja ja verkostoja. Hyvinvointialan palvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä eri maissa tarkastellaan erityisesti ikääntyneille suunnattujen hyvinvointipalvelujen näkökulmasta.

Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020