Alainen, kannatko vastuusi työhyvinvoinnista?

29.05.2013

Olemme tottuneet ajattelemaan, että hankaluudet työpaikalla ovat aina esimiehen syy. Alaistaitojaan voi kehittää pohtimalla, miten voisi tulla paremmin johdetuksi.

​Alainen ei voi sysätä kaikkea vastuuta työhyvinvoinnista esimiehelleen, vaan myös työntekijän on kannettava vastuunsa. Näin totesi luennollaan Turun yliopiston organisaatiopsykologian dosentti Soili Keskinen kauppakorkeakoulun TSE exe:n 28.5. järjestämässä työhyvinvointiseminaarissa.

– En halua poistaa esimiehen velvollisuuksia, mutta vastuu on myös työntekijällä. Alaisen tulee tarkkailla omaa hyvinvointiaan ja koko työyhteisön tilaa. Jos hän huomaa ongelmia, hänellä on velvollisuus ottaa ne esille, Keskinen huomautti.

Keskisen mukaan olemme tottuneet ajattelemaan, että hankaluudet työpaikalla ovat aina esimiehen syy. Mediassa esimiehet asetetaan usein syytetyn penkille ja työhyvinvointikyselyissä tiedustellaan esimiehen pätevyydestä.

– Kyselyissä ei tiedustella, missä määrin alaiset ovat kannustaneet toisiaan. Työntekijöillä on usein näkemystä siitä, miten työhyvinvointia voisi parantaa. Tämä resurssi kannattaisi hyödyntää, Keskinen sanoi.

Esimiehen hyvinvointi voi unohtua

Alaistaidolla tarkoitetaan vastuun ottamista ja oman työtehtävän onnistunutta hoitamista. Yksi keino kehittää alaistaitojaan on pohtia, mitä voisi tehdä tullakseen paremmin johdetuksi.

Alaistaitoja tutkinut Keskinen on huomioinut, että hyvinvoivissa työyhteisöissä tietoisuus alaistaidoista on selvästi yleisempää kuin ongelmallisissa yhteisöissä. Hyvissä työyhteisöissä myös kollegiaalinen yhteisvastuu korostuu.

– Pahoinvoivissa työyhteisöissä alaiset keskittyvät hoitamaan vain oman hommansa, kun taas tyytyväiset työntekijät hoitavat tehtävänsä niin, että työkaverikin voi tehdä työnsä hyvin, Keskinen painotti.

Hyvissä työyhteisöissä korostuu myös alaisten armeliaisuus esimiestään kohtaan. Keskisen mukaan tyytyväiset työntekijät päivittelevät usein esimiehen työn vaativuutta ja ymmärtävät, että esimieskin on vain ihminen.

– Kohtaan usein käytännön, että työntekijät huolehtivat vain naapurihuoneessa istuvan työkaverin hyvinvoinnista. Esimiehen hyvinvointia ei moni tule edes ajatelleeksi, sillä oletetaan, että esimiehen kuuluu vastata hyvinvoinnista, Keskinen kertoi.

Tilaisuudessa puhuivat myös Turun yliopiston kauppakorkeakoulun TSE exe:n johtaja Kirsi Kostia, Työterveyslaitoksen asiantuntija Elina Ravantti, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yliopistolehtori Harri Virolainen, Työterveyslaitoksen aluejohtaja Anne Linna ja Metso Oyj:n Medical Director Lisa Pelttari.

Kuvassa Soili Keskinen.

Jenni Valta