Alfred Kordelinin 50 000 euron palkinto professori Ilari Sääksjärvelle

06.11.2022

Tänä vuonna Alfred Kordelinin säätiön palkinto myönnettiin biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvelle Turun yliopistosta sekä kapellimestari Dalia Stasevskalle ja vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halmeelle.

Alfred Kordelinin -palkinto jaetaan Suomessa joka vuosi tulevaisuuden tekijöille, jotka toiminnallaan tieteen, kulttuurin sekä kansalaisyhteiskunnan alueilla ovat luoneet edellytyksiä vahvempaan, monimuotoisempaan ja kestävämpään yhteiskuntaan ja sitä kautta parempaan tulevaisuuteen. Tänä vuonna Alfred Kordelinin säätiön palkinto myönnettiin kolmelle palkinnonsaajalle ja kunkin palkinnon suuruus on 50 000 euroa.

– Kordelinin säätiön tarkoituksena on tukea laajasti suomalaista tiedettä ja kulttuuria. Laajuus ja monialaisuus välittyi myös säätiöön lähetetyissä 48 palkintoehdotuksessa. Tämän vuotiset palkinnon saajat edustavat parhaiten tulevaisuuden tekijöitä, sillä erinomaisten ansioidensa lisäksi he ovat toiminnallaan onnistuneet koskettamaan monia. Alfred Kordelinille oli tärkeää, että mahdollisimman moni pääsee osalliseksi tieteen ja kulttuurin saavutuksista, toteaa palkintotoimikunnan puheenjohtaja Juha Laaksonen.

Alfred Kordelinin palkinnot 2022: Ilari Sääksjärvi

Turun yliopiston biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvi on tehnyt merkittävän uran luonnon monimuotoisuuden tutkimuksen parissa. Palkintotoimikunta kiittää Sääksjärveä hänen ansioistaan tieteentekijänä, opettajana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana. Palkintoperusteluissa mainitaan erikseen Sääksjärven työ tiedekasvattajana: Turun yliopiston Lasten yliopiston tiedeleireillä Sääksjärvi on käynyt kertomassa sademetsistä ja tutkimusmatkoista sekä kierrellyt puhumassa päiväkodeissa ja kouluissa.

Sääksjärvi tutkii luonnon monimuotoisuutta ja on erityisen ansioitunut heikosti tunnettujen trooppisten hyönteisten monimuotoisuuden tutkimuksessa. Tutkimuksillaan ja kannanotoillaan Sääksjärvi on havainnollistanut, kuinka moninaisin tavoin luontokato on yhteydessä yhteiskunnan ja ympäristön tasapainoon. Tiedämme nyt, että luontokato ja ilmastonmuutos ovat kytköksissä myös terveyteen ja talouteen. Palkintotoimikunta pitää esimerkillisenä sitä, että Sääksjärvi on monipuolisesti lisännyt ja levittänyt tietoa ja ymmärrystä luonnon monimuotoisuudesta ja sen köyhtymisestä.

Sääksjärvi on otettu saamastaan palkinnosta.

– Alfred Kordelinin palkinto on minulle valtavan suuri kunnia ja olen siitä kiitollinen. Täytyy sanoa, että tiedon saatuani herkistyin. Olen erityisen iloinen siitä, että palkintoperusteluissa oli erikseen mainittu työni biodiversiteetti- ja luontokatotietoisuuden lisäämiseksi. Minulle on ollut aina suuri ilo kertoa luonnon monimuotoisuudesta ja sen tutkimuksesta erityisesti lapsille ja nuorille. Tutkimustyöni luonnon monimuotoisuuden parissa Suomessa ja Amazoniassa on minulle lapsuuden unelma, joka on toteutui. Olen saanut tutkia luonnon monimuotoisuutta ja pohtia työkaluja luontokadon pysäyttämiseksi osana upeita yhteisöjä. Vuodet Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä, STN BIODIFUL-konsortiossa, Amazon-tutkimusryhmässä ja Suomen Luontopaneelissa ovat olleet minulle suuri innoituksen lähde, Sääksjärvi sanoo.

Ilari Sääksjärvi

Sääksjärvi toimii tällä hetkellä Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtajana ja Suomen Luontopaneelin varapuheenjohtajana.

Säätiö pyysi ehdotuksia palkinnonsaajiksi suomalaisilta yliopistoilta, taiteilija- ja kulttuurijärjestöiltä sekä aikaisemmin palkituilta toukokuussa 2022. Palkinnonsaajat valitsi toimikunta, johon kuuluivat toimittaja Tuija Siltamäki, tietokirjailija Tiina Raevaara, professori Marja Makarow, yrittäjä Mika Anttonen, säätiön hallituksen puheenjohtaja Juha Laaksonen (pj.) ja varapuheenjohtaja Jukka Seppälä. Alfred Kordelinin -palkinnot jaetaan vuosittain Alfred Kordelinin syntymäpäivänä 6. marraskuuta.

Lue lisää palkinnosta ja kaikista palkinnonsaajista Alfred Kordelinin säätiön uutisessa

Luotu 06.11.2022 | Muokattu 06.11.2022