Altmetriikasta apua tieteen vaikuttavuuden arviointiin

09.04.2015

Tieteen vaikuttavuuden mittaamiseen haetaan uusia keinoja perinteisen viittausten määrän ja julkaisutoiminnan mittaamisen rinnalle. Koulutussosiologian tutkimuskeskuksessa (RUSE) pian alkava tutkimus sai ministeriöltä tehtävää varten lähes 260 000 euron avustuksen.

Viime syksynä Koulutussosiologian tutkimuskeskukseen rekrytoitu tutkijatohtori ja dosentti Kim Holmberg on perehtynyt altmetriikkaan ja sen mahdollisuuksiin tieteen näkyvyyden ja vaikuttavuuden tutkimisessa jo aiemmissa työpaikoissaan yliopistoissa Hollannissa ja Iso-Britanniassa.

– Perinteisesti tieteen vaikuttavuutta on mitattu viittausten avulla. Viittaukset kertovat kuitenkin vain miten muut tieteentekijät ovat huomioineet tutkimuksen. Monet rahoittajat vaativat kuitenkin nykyään tietoa myös tulosten yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tätä mahdollisuutta tutkitaan uudella tieteenalalla, nimittäin altmetriikassa, Holmberg sanoo.

Altmetriikka, joka tulee Holmbergin mukaan hieman kenties virheellisestikin sanoista alternative  ja metrics, mittaa tutkimusten näkyvyyttä ja vaikuttavuutta verkkomaailmassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa.

– Altmetriikka ei ole kuitenkaan korvaamassa viittauksiin pohjautuvia mittareita ja indikaattoreita, vaan altmetriikka voi parhaassa tapauksessa täydentää niitä. Siksi vaihtoehtoisista mittareista puhuminen on hieman virheellistä.

Verrattuna pelkkien viittausten analysoimiseen altmetriikan potentiaali onkin
Holmbergin mukaan juuri siinä, että uusien indikaattorien avulla saamme laajemman ja kokonaisvaltaisemman kuvan siitä näkyvyydestä jonka jokin tutkimus on saanut.

– Voimme muun muassa nähdä ainakin osittain miten laajempi yleisö on huomioinut tutkimuksen, Holmberg kertoo. Tämä puolestaan voi kertoa jotain tutkimuksen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkimus on kuitenkin vasta alussa ja sen edistämiseksi opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus on hyvin tärkeä ja erittäin ajankohtainen.

Koulutussosiologian tutkimuskeskus sai tutkimukseen opetus- ja kulttuuriministeriöltä liki 260 000 euron avustuksen. Se oli suurin viidestä avustuksesta, jotka ministeriö myönsi innovaatiotoiminnalle, jolla parannetaan tieteen ja tutkimusten tulosten hyödynnettävyyttä ja saavutettavuutta.

Erja Hyytiäinen
Luotu 09.04.2015 | Muokattu 16.04.2015