Alumnitapaamisessa pohdittiin, mihin kaikkeen juristi taipuu

28.03.2014

Hyväntuulinen puheensorina ja iloiset jälleennäkemiset täyttivät Calonian 28.3., kun oikeustieteellisen tiedekunnan alumnit kokoontuivat järjestyksessään 13. yhteiseen tapaamiseensa, vuosittaiseen Tiedekunnan päivään.

– Taidamme olla ennätysvauhdissa, ilmoittautuneita on kaikkiaan 134, dekaani Jukka Mähönen kertoi silminnähden tyytyväisenä.

Päivän ohjelmaan kuului tiedekunnan asiantuntijoiden ja alumnien esiintymisiä, vuosikurssitapaamisia ja yhteistä illanviettoa.

Johtaja tarvitsee osaavan tiimin

Kahvitauon jälkeen vuorossa oli ”Lakimies eri alojen asiantuntijana” -katsaus, jossa neljä alumnia esitteli lyhyesti omaa työtään peilaten sitä tiedekunnasta saamaansa oppiin.

Näyttävän uran rakentanut Transoceanin CFO/EVP Esa Ikäheimonen kertoi värikkäästi siitä, miten hän on kasvanut kansainvälisten suuryritysten johtotehtäviin.

Hän luonnehti itseään kärsimättömäksi luonteeksi, joka ei ole koskaan ollut kiinnostunut kapea-alaisista asiantuntijatehtävistä vaan pikemmin johtamisesta, päätöksenteosta ja strategioista.

– Ymmärrän tarpeeksi kysyäkseni oikeat kysymykset ja löytääkseni oikeat kriteerit päätöksenteolle. Johtamisessa tärkeätä on se, että oppii keräämään ympärilleen tarpeelliset, riittävän korkeatasoiset asiantuntijat.

Asiat laitettava mittasuhteisiinsa

Fortumin Head ot Tax Reijo Salo puolestaan tarkasteli mielenkiintoisella tavalla in house -juristin roolia ekonomeja vilisevässä työyhteisössä. Hän johdatteli kuulijat pohtimaan arkipäivää verotuksen kautta – oikeastaan kaikkeen, mitä teemme tai kulutamme, liittyy tavalla tai toisella verotus.

– Työssäni äärimmäisen tärkeätä on olennaisen ymmärtäminen ja löytäminen. Asioita on osattava myös laittaa mittasuhteisiinsa: joskus miljoona on pieni luku.

Salo nosti esiin myös pitkän – sekä tulevaisuuteen että menneisyyteen – ulottuvan aikajänteen, jonka parissa yritysten veroasioiden kanssa työskennellään.

– Tavoitteenamme on tehdä kestäviä päätöksiä, ja oikeustieteellisestä koulutuksesta on tässä päätöksenteossa suuri hyöty.

Alumnipotpurissa puhuivat myös lakimiehen monipuolista työkenttää eritellyt asianajaja Jarkko Ruohola ja juristin roolia sijoitusalaan ammattilaisena pohdiskellut toimitusjohtaja Jari Suominen.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Antti Tarponen