American Voices -seminaari toi yhteen tutkijat ja opiskelijat

13.10.2022

American Voices -seminaari järjestettiin jo 29. kerran 7.–8.10. Seminaari on perinteinen Fulbright Suomi -säätiön, englannin kielen oppiaineen sekä John Morton -keskuksen koordinoiman North American Studies -ohjelman järjestämä tapahtuma.

Tapahtuman aloittivat vararehtori Piia Björn, englannin kielen yliopistonlehtori Janne Korkka ja Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä tervetuliaispuheillaan. Korkka korosti puheessaan seminaarin tärkeyttä Turun yliopiston ja Fulbright Suomi -säätiön yhteistyössä.

- Seminaari tuo yhteen tutkijoita ja opiskelijoita eri aloilta. Erityisesti viime vuosien jälkeen ymmärrämme yhä paremmin, kuinka tärkeää on olla yhdessä, Korkka totesi.

Seminaarin ensimmäisessä osiossa kuultiin puheenvuoroja alkuperäiskansojen historiasta ja sen tuntemisen tärkeydestä. Suomessa vaihdossa olevat tutkijat ja maisteriopiskelija puhuivat kukin vuorollaan eri näkökulmista. Turun yliopistossa kasvatustieteiden laitoksella vieraileva professori Samuel Abrams taustoitti käsiteltäviä aiheita:

- Alkuperäiskansojen historian tunteminen on tärkeää, sillä se on osa Yhdysvaltain historiaa. Tämä historia ei suinkaan ole kaunis, ja pitkään historianopettajana työskennelleenä voin kertoa, että tyypillisesti näitä asioita ei opita koulussa.

Myös neurotieteiden maisteriopiskelija Neetika Rastogi totesi omassa puheenvuorossaan, että Yhdysvalloissa käydään paljon keskustelua siitä, miten historiaa tulisi opettaa. Oppikirjat ovat pitkään sivuuttaneet marginalisoidut ryhmät.

Myöhemmin tietojenkäsittelytieteen professori Allen Malony puhui alkuperäiskansojen alueiden tunnustamisesta, joka on yhä yleisempi keino alkuperäiskansojen aseman parantamisessa Yhdysvalloissa. Biologian professori David Tallmon taas toi keskusteluun näkökulmaa Alaskan alkuperäiskansoista.

Esityksen päätteeksi Abrams kertoi kohtaamisestaan saamelaisuuden kanssa:

- Olin Anchoragessa puhumassa suomalaisesta opetuksesta. Puheeni jälkeen minua pyydettiin läntiseen Alaskaan vierailulle. Kysyin Napaskiakissa oppilailta, mikä on paras osa heidän päivästään. Kaikki puhuivat pelistä, jota he pelaavat koulun jälkeen. Jälkikäteen sain tietää, että peli on rantautunut Alaskaan 1890-luvulla, kun Sheldon Jackson toi porosaamelaisia Alaskaan. Näkemäni peli oli varhainen muoto Suomen kansallisurheilulajista pesäpallosta.

Ainoliina Leskelä

Luotu 13.10.2022 | Muokattu 17.10.2022