Anatomian professori Juha Peltonen piti jäähyväisluentonsa Medisiinassa

21.03.2024

Eläköityvän anatomian professori Juha Peltosen kunniaksi järjestettiin Medisiina C -rakennuksen Osmo Järvi -salissa jäähyväisseminaari keskiviikkona 13.3.2024.

Anatomian professori, yliopistokollegion entinen puheenjohtaja Juha Peltonen jää eläkkeelle 1.4. Eläköitymisen kunniaksi järjestettyyn tilaisuuteen osallistui laaja joukko kollegoita, tiedekunnan ja yliopiston hallinnon edustajia, ystäviä ja perheenjäseniä.

Seminaarissa Peltonen muisteli uraansa ja tutkimussaavutuksiaan. Tutkimuspositioiden lisäksi hän on myös mm. toiminut professoriliiton Turun osaston pitkäaikaisena jäsenenä ja Turun yliopiston yliopistokollegion puheenjohtajana vuosina 2022–2024.

Seminaarin avasi biolääketieteen laitoksen johtaja Sari Mäkelä, joka ojensi Peltoselle kiitokseksi valokuvan vuoden 2023 lääketieteellisen tiedekunnan tohtoripromootiosta, jossa Peltonen toimi juhlamenojen ohjaajana.

Dekaani Pekka Hänninen (etänä) ja varadekaani Eriika Savontaus ojensivat professorille kiitokset tiedekunnan puolesta.

Neurofibromatoosin ja siihen liittyvien syöpien uraauurtava tutkija

Juha Peltonen valmistui lääketieteen lisensiaatiksi Turun yliopistosta vuonna 1981 ja väitteli lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 1985. Peltosen väitöskirja käsitteli sidekudosta von Recklinghausenin taudissa, joka nykyään tunnetaan neurofibromatoosina.

Hän työskenteli Oulun yliopistossa vuosina 1993–2007, jonka lisäksi hän toimi myös kauden Suomen Akatemian vanhempana tutkijana ja post-doc-tutkijana Yhdysvalloissa Thomas Jefferson Universityssä.

Turun yliopistoon Peltonen palasi takaisin vuonna 2005. Vuonna 2007 hänet nimitettiin anatomian professoriksi.

Tutkimuksesssan Peltonen on keskittynyt laajalti NF1-geenin tutkimukseen. Hän kokee yhtenä suurista saavutuksistaan suomalaisen NF-rekisterin luomisen, joka on maailman kattavin neurofibromatoosirekisteri.

– Suomessa on maailman paras NF-rekisteri, ja tämän ansiosta pystyimme muun muassa havaitsemaan, että syöpäkuolleisuus oli merkittävästi yleisempää potilaiden joukossa verrattuna muuhun väestöön, Peltonen kertoi.

Peltonen kiinnostuikin tutkimaan NF1-geeniin liittyviä aggressiivisia syöpiä. Tutkimus on muun muassa muuttanut NF-potilaiden seurantakäytäntöjä.

Ritva Viljanen esitti virallisen tervehdyksen yliopiston hallituksen edustajana.

Osanana tilaisuuden virallisia tervehdyksiä yliopiston hallituksen puheenjohtaja Ritva Viljanen esitti tervehdyksensä kollegion entiselle puheenjohtajalle ja kiitti tätä hyvästä yhteistyöstä.

– Yliopistokollegiolla ja hallituksella on omat erilliset toimenkuvansa yliopiston menestymisen edistämiseksi. Yhteistyön kannalta on tärkeää, että yhteydenpito on nopeaa ja suoraa, Peltonen korosti tilaisuudessa.

Yliopistokollegion puolesta tervehdyksen esitteli nykyinen puheenjohtaja Jyrki Heino, varapuheenjohtaja Minna Vuorio-Lehti ja toinen varapuheenjohtaja Kaapo Havuluoto.

Luotu 21.03.2024 | Muokattu 21.03.2024