Apollonia-palkinto Eva Söderlingille, Duodecimin Nuoren tutkijan palkinto Juho Joutsalle

14.09.2020

Apollonia-palkinto myönnettiin dosentti, professori h.c. Eva Söderlingille, joka on yksi suomalaisen ksylitolitutkimuksen uranuurtajista. Duodecim-seuran Nuoren tutkijan palkinnon sai apulaisprofessori Juho Joutsa, joka on tutkinut laajasti eri aivosairauksia.

Suomen hammaslääkäriseura Apollonian palkinto on myönnetty Eva Söderlingille, joka on tutkinut ksylitolin vaikutusmekanismeja monilla menetelmillä.

Äiti-lapsitutkimuksessaan Söderling osoitti, että äidin ksylitolin käyttö vähentää merkittävästi pikkulapsen kariesriskiä. Ksylitolin lisäksi hän on tutkinut muun muassa biomateriaaleja, sekä betaiinin ja probioottien vaikutuksia suunterveyteen.

Söderlingin kansainvälisesti arvostetussa tutkimustyössä keskeistä on perustutkimuksen tulosten saattaminen kliiniseen käyttöön. Ansioistaan hän on saanut muun muassa IADR:n (International Association for Dental Research) merkittävän kariologia-palkinnon vuonna 2012. Söderling toimi yli 40 vuoden ajan Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella, ja johti pitkään laitoksen tutkimuslaboratoriota.

– Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella on pitkät perinteet karieksen ehkäisyn tutkimuksessa. Olisi tärkeää, että nämä tutkimuslinjat jatkuisivat ja että tulevien tutkijapolvien työ mahdollistetaan riittävällä kansallisella rahoituksella, Söderling toivoo.

Ansiokkaasta hammaslääketieteellisestä tutkimustyöstä myönnettävää Apollonia-palkintoa (10 000 €) on jaettu vuodesta 1997.

Nuoren tutkijan palkinto ansioituneelle aivosairauksien tutkijalle

Duodecim-seuran Nuoren tutkijan palkinto myönnettiin Juho Joutsalle. Joutsa on kahden viime vuoden aikana julkaissut lukuisia artikkeleita neurologian alan arvostetuimmissa tiedelehdissä. Hän tutkii laajasti eri aivosairauksia, mutta on erityisesti kiinnostunut neurologisista liikehäiriösairauksista.

– Neurologiaan erikoisalana kiteytyvä looginen päättely ja diagnostiikan salapoliisityön luonne kiehtovat minua. Modernit aivokuvantamis- ja aivostimulaatiotekniikat avaavat täysin uusia mahdollisuuksia näiden sairauksien tutkimukseen ja hoitoon. Tieteen tekeminen on kuitenkin nuorille tutkijoille haasteellista tutkimusrahoituksen kiristyessä. Olen itse tietoisesti keskittynyt tieteelliseen työhön, mikä on puolestaan viivästyttänyt erikoistumista, Joutsa toteaa.

Palkinto (10 000 €) myönnetään itsenäisen tutkimuskykynsä osoittaneelle etevälle lääketieteen tutkijalle, joka ei ole vielä täyttänyt 38 vuotta.

Duodecimin Äyräpää-palkinnon sai puolestaan professori Asla Pitkänen Itä-Suomen yliopistosta, joka on tehnyt merkittävän, kansainvälisen uran epilepsian perusmekanismien tutkimuksessa.

Palkinnot luovutettiin 11.9.2020 Äyräpää symposiumissa Helsingissä.

Luotu 14.09.2020 | Muokattu 14.09.2020