Apollonia-palkinto HPV-infektioita tutkivalle Stina Syrjäselle

20.11.2014

Palkinto on kunnianosoitus ansiokkaasta hammaslääketieteellisestä tutkimustyöstä.

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian merkittävin palkinto, Apollonia-palkinto on myönnetty Turun yliopiston suupatologian professori Stina Syrjäselle. Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa.

Professori Stina Syrjänen on tehnyt korkeatasoista tutkimusta muun muassa ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttamista sairauksista pään ja kaulan alueella sekä genitaalialueella.

Syrjäsen tutkimusryhmä havaitsi ensimmäisenä maailmassa vuonna 1983, että HPV-infektio voi aiheuttaa sukuelinten syövän lisäksi myös osan pään ja kaulan alueen syövistä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana tutkimusryhmä on tutkinut etenkin HPV-infektion tartuntatapoja, erityisesti lapsuudessa saadun HPV-infektion merkitystä immuniteetille sekä infektion kroonistumiselle.

Tutkimusryhmä on myös kartoittanut ensimmäisenä maailmassa suun HPV-infektion luonnollista taudinkulkua sekä infektion paranemiseen ja kroonistumiseen vaikuttavia tekijöitä naisilla, miehillä ja lapsilla.

Syrjäsen tutkijanuralle on mahtunut myös muita alkuperäishavaintoja; hänen tutkimusryhmänsä on todennut esimerkiksi, että yskänrokkoa aiheuttavaa herpes simplex -virus 1:n (HSV-1) esiintyy piilevänä myös epiteelisoluissa eikä ainoastaan hermokudoksessa.

Nuorten tutkijoiden tukija ja palkittu asiantuntija

Syrjänen on ollut pitkään kehittämässä hammaslääketieteen kansallista tohtoriohjelmaa (FINDOS), joka sai alkunsa hänen johdollaan vuonna 2009. FINDOS on koonnut kaikki maamme hammaslääketieteen koulutusyksiköt kehittämään ja panostamaan yhdessä alan nuorten tutkijoiden kouluttamiseen. Oman tutkijauransa aikana Syrjänen on ohjannut tähän mennessä 25 väitöskirjaa.

Syrjänen on palkittu monesti, ja kansainvälisestä arvostuksesta kertovat lukuisat esitelmäkutsut kansainvälisiin tiedetapahtumiin sekä kunniatohtorin arvonimet, joista uusin on Buenos Airesin yliopiston kunniatohtoruus tältä vuodelta.

Ensimmäinen Apollonia-palkinto jaettiin vuonna 1997. Apollonia-palkinto luovutettiin Hammaslääkäripäivien avajaisissa 20.11.

TK
Kuva: Jouko Keski-Säntti