Arkeologian yleisöluentosarjassa pohditaan mitä muinaisten aikojen eläimet ja ympäristö kertovat menneisyydestä

02.01.2019

Turun yliopiston arkeologian oppiaine ja Aboa Vetus & Ars Nova -museo järjestävät yhdessä yleisöluentosarjan, jossa turkulaiset tutkijat kertovat Suomen ja Turun muinaisista eläimistä ja ympäristöstä. Kuukausittain järjestettävät luennot alkavat 9.1.2018.

Kevään kuluessa järjestetään viisi tunnin mittaista luentoa, joista ensimmäinen kuullaan keskiviikkona 9.1.2019. Luennot pidetään Aboa Vetus & Ars Nova -museon (Itäinen Rantakatu 4–6) Factory-salissa klo 17.15 alkaen.

– Tutkijat tarkastelevat aihetta useista eri näkökulmista: eläinten luiden ja arkeologisten löytöjen pohjalta sekä historiallisten asiakirjojen ja geeniperimän avulla. Eläinten, ihmisten ja ympäristön välisten suhteiden kehitys paljastuu rikkaana ja monipuolisena, arkeologian professori Visa Immonen kertoo.

Luennot ovat avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille ja niille osallistuminen on maksutonta.

Luento-ohjelma:

9.1. Auli Bläuer: Särki, turpa ja orava. Keskiajan ruokavaliosta luututkimuksen näkökulmasta

6.2. Timo Vuorisalo: Vanha likainen Turku. Katsaus Turun ympäristöhistoriaan

6.3. Sonja Hukantaival: Eläimet rituaaleissa

10.4. Hilja Solala: Vetohäristä vuohiin. Esimerkkejä kotieläimistä historiallisissa lähteissä

8.5. Juha Kantanen: Jääkausien ja domestikaation vaikutukset eläinten perimään

Lisätietoa: