Avajaiskarnevaalit ja Tiedemarkkinat käynnistivät Turun yliopiston lukuvuoden

04.09.2020

Turun yliopiston ylioppilaskunnan avajaiskarnevaaleilla valittiin vuoden opettaja ja opintojakso ja tutustuttiin yliopiston ja ylioppilaskunnan järjestöjen toimintoihin. Tiedemarkkinat esittelivät tutkimusta ja tieteen tekemistä satavuotiaassa Turun yliopistossa.

Sade väistyi sopivasti avajaiskarnevaalien ensimmäisen ohjelmanumeron tieltä, ja rehtori Jukka Kolan puhe saatiin kuulla aurinkoisissa tunnelmissa. Kola totesi, että 100-vuotias yliopisto on luova ja uudistuva organisaatio, ja sillä on suuri merkitys poikkeuksellisena, haastavanakin aikana.

– Nyt tarvitaan uusia ja entistä parempia tapoja tehdä vanhoja asioita, Kola tiivisti.

Avajaiskarnevaalit on perinteisesti järjestetty ulkotapahtumana. Nyt niihin yhdistettiin yliopiston satavuotisjuhlavuoden kunniaksi Tiedemarkkinat, joilla kuultiin ajankohtaisia tietoiskuja ja tutkijahaastatteluita Tiedelavalla sekä tutustuttiin tutkimushankkeisiin ja tutkijoihin Tiedekojuissa. Tapahtuma-alueella jaettiin kasvomaskeja, tarjottiin mahdollisuus käsienpesuun ja desinfiointiin sekä huolehdittiin turvaväleistä.

– Koemme tärkeäksi, että voimme myös muuttuneessa maailmassa järjestää tapahtumia, kohdata toisia ihmisiä ja kehittää toimintaa ottaen samalla huomioon turvallisuusvaatimukset, toteaa Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi.

Yliopiston tiedemarkkinat ja avajaiskarnevaalit jokirannassa.

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen

Karnevaaleilla valittiin vuoden opettaja ja vuoden opintojakso

Ylioppilaskunnan avajaiskarnevaaleilla valittiin vuoden opettaja ja opintojakso. Vuoden opettajaksi valittiin yliopistotutkija Pekka Laukkanen fysiikan ja tähtitieteen laitokselta. Tunnustuksen perusteluissa todetaan, että Laukkanen osaa persoonallaan ja toiminnallaan luoda innostavan oppimisympäristön.

–  Sinulla on taito aidosti kuunnella opiskelijoitasi, osaat valaa opiskelijoihin uskoa omiin kykyihinsä ja rohkaista heitä oppimaan monimutkaisia asioita. Olet myös taitava ohjaaja, joka osaa ohjata niin akateemisissa kuin tulevaisuuden työelämätaitoihin liittyvissä kysymyksissä, rehtori Kola esitti perusteluita tilaisuudessa.

Laukkanen totesi, että tunnustus tuo varmuutta ja tsemppiä erityisesti tulevaan etäopetukseen.

– Iso kiitos opiskelijoille, ja suuri kiitos myös laitokselle ja yliopistolle siitä, että olen saanut harjoitella vaativaa opetustyötä, Laukkanen kiitteli.

Vuoden opintojaksoksi valittiin yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tarjoama poliittisen historian opintojakso Suomalaisten maailmat -opintojakso, jonka vastuuopettajat ovat Ville Soimetsä ja Matti Välimäki. Tunnustuksen perusteluissa todetaan, että kyseessä on monipuolinen opintojakso, joka on monen opettajan ja monen vuoden yhteistyön tulos.

– Opintojakso toteutetaan luento-opetuksena, jota tukee pienryhmätyöskentely. Kullakin luennolla on eri opettaja ja pienryhmätyöskentelyä vetävät ylempien vuosikurssien opiskelijat. Toimintamalli tukee ja luo yhteisöllisyyttä henkilökunnan ja opiskelijoiden välillä, rehtori Kola kiitteli.

Avajaiskarnevaaleilla jaettiin myös Vuoden kieliteko -palkinto poikkeuksellisesti tunnustuksena kaikille kieltenopettajille, jotka ovat vallitsevasta erityistilanteesta huolimatta antaneet opiskelijoille mahdollisuuden opiskella uusia kieliä ja kulttuureita.

Vuoden opettaja 2020 Pekka Laukkanen.
Vuoden opintojaksosta palkittu Ville Soimetsä.

Tunnelmia avajaiskarnevaaleilta ja Tiedemarkkinoilta

Koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn kertoi, miten viime keväänä korona pakotti yliopistolaiset pikavauhtia miettimään uudelleen, miten opetus toteutetaan. – Käyttöön otettiin aivan uudenlaisia menetelmiä, ja monet niistä ovat osoittautuneet todella toimiviksi. Mitä todennäköisimmin osa näistä jää elämään myös silloin, kun korona ei enää arkeamme näin vahvasti määritä, Björn sanoi puheessaan avajaiskarnevaaleilla.
Ennen Vuoden opettajan 2020 julkistamista väistyvä Vuoden opettaja Aleksi Lahti pohti, mitä on hyvä opettajuus. Lahti palkittiin vuonna 2019 yhdessä kollegansa Jussi-Pekka Järvisen kanssa.
Marko Loponen (oik.) esitteli tietojenkäsittelytieteen opiskelijoille Eetu Rantalalle ja Ann-Viktoria Vuoriselle Åppi-sovellusta, joka tuo lisätyn todellisuuden avulla historian hahmoja jokirantaan.
Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen kojulla kävijät saivat testata Yhdysvaltain presidentinvaaleihin osallistumista ja tutustua ehdokkaiden poliittiseen ohjelmaan. JMC:tä edusti johtaja Benita Heiskanen.
Amanda Viitanen (vas.), Sofia Saarinen ja Joosu Soosalu edustivat Turun yliopiston yhteiskunta- ja kasvatustieteilijöiden tiedekuntajärjestöä Index ry:tä.
Mediatutkimuksen fuksi Milo Partanen testasi CampusSportin pisteellä omaa koordinaatiokykyään Outi Lindströmin ohjeilla.
Oikeustieteen dosentti ja THL:n kehittämispäällikkö Henrik Elonheimo pohti tutkijahaastattelussa, mikä johtaa rikolliseen toimintaan. – Rikollisuus on monitieteinen ilmiö, johon vaikuttavat monet asiat.
Sydäntutkimuksen kojulla Ville Kallio näytti, miten kannettavalla ultraäänilaitteella voi tutkia sydämen rakennetta ja toimintaa. Esimerkkipotilaana toimi Miikka Kiviranta. Toimenpidettä seurasivat Katja Ruohonen (vas.), Ola Paso ja Erik Lehtonen.
Turun lääketieteenkandidaattiseuran speksiläiset viihdyttivät yleisöä interaktiivisella musiikkiteatteriesityksellä.
Luotu 04.09.2020 | Muokattu 04.09.2020