Avajaispäivän kampustapahtumassa palkittiin vuoden opettaja ja opintojakso

05.09.2013

Turun yliopiston vuoden opettaja on rikosoikeuden professori Jussi Tapani. Vuoden opintojaksoksi valittiin lääketieteellisen tiedekunnan kliinisten taitojen johdantokurssi, joka on suunniteltu opiskelijoiden ja opettajien yhteistyönä.

Lukuvuoden avajaispäivän juhlallisuudet aloitettiin puolilta päivin Yliopistonmäellä. Mäelle olikin kerääntynyt kirkkaan auringonpaisteen saattelemana mukavasti sekä opiskelijoita että henkilökuntaa seuraamaan yliopisto-opiskelunsa nyt aloittaville suunnattua Akateemista vastaanottoa ja ylioppilaskunnan toimintakirjoa esittelevää avajaiskarnevaalia.

Tilaisuuden avannut rehtori Kalervo Väänänen aloitti puheensa historiasta, siitä, kuinka yliopiston päärakennuksen edustalla olevaan patsaaseen ikuistetut ”kolme vekkulia” Runeberg, Lönnrot ja Snellman aloittivat opintiensä Turun Akatemiassa syksyllä 1822. Väänänen muistutti, että ne keskustelut ja unelmat, jotka nämä nuoret opiskelijat jakoivat, olivat osasyynä siihen, että maailman ensimmäinen suomenkielinen yliopisto aloitti toimintansa Turussa vuonna 1920.

– Teidän tämän päivän unelmanne ovat tie parempaan tulevaisuuteen ja parempaan maailmaan, oli Väänäsen viesti nyt akateemiset opintonsa aloittaville.

Yliopistonmäen ympäristöön olivat esittelypisteensä pystyttäneet Turun yliopiston ylioppilaskunnan lukuisat harrasteyhdistykset. Vararehtori Riitta Pyykkö muistutti kuulijoita siitä, kuinka mielenkiintoinen kokonaisuus yliopisto on.

– Käyttäkää hyväksi kaikki tämän kokonaisuuden tarjoamat mahdollisuudet. Maailma ei ole jäsentynyt oppiaineisiin.

Tällä viikolla kampuksella tapahtuukin erityisen paljon, kun Yliopistonmäki on kaupunginosaviikkojen kohteena.

– Esimerkiksi tulevana lauantaina kaikilla on mahdollisuus osallistua piknikille Yliopistonmäellä, TYYn hallituksen puheenjohtaja Heikki Isotalo vinkkasi.

Vuoden opettaja: Opiskelijapalautetta hyödynnettävä nykyistä tehokkaammin

Kuvassa vasemmalta: Vuoden opettaja Jussi Tapani ja vuoden opintojakso -palkintoa vastaanottaneet kliininen opettaja Outi Kortekangas-Savolainen, opetushoitaja Minna Wuorela sekä lääketieteeen kandidaatit Linus Törnqvist ja Jetro Tuulari.

Tapahtumassa julkistettiin vuoden opettaja 2013 ja vuoden opintojakso 2013. Valinnan ovat tehneet rehtori ja ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja opintoasiainneuvoston ja ylioppilaskunnan esityksestä.

Vuoden opettajaksi valittiin rikosoikeuden professori Jussi Tapani. Tapani on myös oikeustieteellisen tiedekunnan peruskoulutustoiminnasta vastaava varadekaani.

Perusteluiden mukaan Tapanin opetus on vuorovaikutteista, keskustelevaa ja kannustavaa. Siitä välittyy vankka tietämys uusimmista tieteellisistä näkökulmista ja tuoreimmista rikosoikeuden ratkaisuista.

Tapani kannustaa kollegoitaan osallistumaan yliopistopedagogiikan opintoihin. Ne tuovat varmuutta omaan opetustyöhön.

– Kaikkein eniten opettamisesta olen kuitenkin oppinut opiskelijoilta, Tapani sanoo.

Entä millaisena vuoden opettaja näkee opiskelijapalautteen merkityksen opetuksessa?

– Tämä on erittäin hyvä ja tärkeä kysymys. Oikeustieteellisessä tiedekunnassa opiskelijapalautteen seurannan kehittäminen on yksi tämän lukuvuoden painopisteistä. Palautetta on kyllä jo pitkään kerätty, mutta sen systemaattinen hyödyntäminen ei ole vielä täysimääräistä. On tärkeää, että palautetta saadaan ja analysoidaan suuri määrä, tällöin yksittäiset palautteet eivät pääse vääristämään kokonaiskuvaa, Tapani sanoo.

Opiskelijapalautteeseen kiinnitetään erityistä huomiota myös koko yliopiston tasolla. Lokakuussa kerätään systemaattista palautetta kaikilta kandidaatin tutkinnon kevätlukukaudella 2013 suorittaneilta opiskelijoilta.

Vuoden opintojaksoksi 2013 valittiin kliinisten taitojen johdantokurssi, jonka vastuuopettajana toimii kliininen opettaja Outi Kortekangas-Savolainen. Kurssin ovat suunnitelleet ja toteuttaneet yhteistyössä Lääketieteellisen koulutuksen tutkimus- ja kehittämisyksikkö TUTKE ja lääketieteen opiskelijat. Yhteisöllisyyttä vahvistavalla kurssilla vanhemmat opiskelijat koulutetaan ohjaamaan nuorempiaan. Käytössä on monipuolinen menetelmäpaletti, johon kuuluvat muun muassa itsearviointi, ohjaustilanteiden videointi ja lokikirja.

Avajaispäivä jatkuu jumalanpalveluksella Turun tuomiokirkossa ja avajaisjuhlalla Akatemiatalossa.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuvat: Hanna Oksanen