Avoin data auttoi luomaan Know Your Hoods -sovelluksen

20.07.2019

Haluan muuttaa Turkuun, mutta minne sinne? Asiaa pohdiskeleva saa nyt apua Know Your Hoods -asuinalueiden hakukoneesta. Sen pohjana on avoimen datan luomat mahdollisuudet. Choose Your Future -start-up yrityksen uusi sovellus sai alkunsa Turun yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämässä OpenDaaS-hackathonissa.

Yksi palvelussa mukana jo olevista alueista on Haliskylä.

Choose Your Future -yritys sai alkunsa 2015 Turun yliopiston kauppakorkeakoulun kurssilla. Sen jälkeen on syntynyt jo useampi sovellus, joka auttaa muuttajia löytämään paikkansa uudessa asuinympäristössä. Ensimmäisenä syntyi Facebookin kansainvälisen kilpailun voittanut maahanmuuttajille suunnattu sovellus. seuraavaksi tuli Turun yliopiston opiskelijoilleen tilaama My mobile tutor. Nyt on vuorossa Know Your Hoods.

– My mobile tutor auttaa Turun yliopiston opiskelijoita kotoutumaan Turkuun ja yliopistoyhteisöön ja vaatii kirjautumisen yliopiston verkkotunnuksilla. Know Your Hoods on askel ennen sitä: palvelu on kaikille avoin, toimii selaimessa osoitteessa hoods.fi ja auttaa muuttajia etsimään itselleen parhaan paikan asua, Choose Your Futuren toimitusjohtaja Susanna Lahtinen kertoo.

Palvelun taustalla on paljon dataa. Sen läpikäymiseen ja validointiin yritys sai apua kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen tutkijoilta osana Open DaaS -hanketta. Open DaaS eli Open Data as a Service -hankkeessa on luotu yhteiskehittämisen toimintamalli, jolla tutkijat voivat auttaa mikro- ja pk-yrityksille avoimen datan ja digitalisaation hyödyntämisessä. Hankkeessa ovat mukana Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Know Your Hoods -sovelluksen idut syntyivät hankkeen ensimmäisessä hackathonissa eli tapahtumassa, jonka aikana joukko eri alojen ihmisiä kokoontuvat yhteen suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteistyön voimin ohjelmistoja tai sovelluksia.

– Choose Your Future voitti Varsinais-Suomen liiton, Turun yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä järjestämän Avoin Lounais-Suomi –innovaatiokilpailun, jonka myötä yritys sai sekä rahallista että verkostollista tukea palvelun kehittämiseen, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen ja yrittäjyyden laitoksella projektitutkijana työskentelevä Mikko Vermanen kertoo.

Ytimessä avoin data

Know Your Hoods valikoitui hackathonissa jatkoon.  Sen myötä yritys sai tutkijat avukseen sovelluksen kehittämisessä.  Työ on ollut juuri sitä, mitä EU-rahoitteisessa hankkeessa on luvattu tehdä.

– Hankkeen tavoite oli Turun yliopiston osalta edistää liiketoimintamallien uudistamista avoimen datan avulla, Vermanen sanoo ja nimeää pisimmälle kehittämistyössä edenneen Know Your Hoodsin hankkeen merkittävämmäksi aikaansaannokseksi liiketoiminnallisesta näkökulmasta.

Know Your Hoodsissa hyödynnetään useita avoimia data-aineistoja, joiden avulla kuvataan asuinalueiden ominaispiirteitä.

– Olemme palvelun kehittämisen tueksi kartoittaneet ja validoineet tutkimusavustaja Veera Parikan kanssa eri kunnista saatuja data-aineistoja, Vermanen kertoo.

Ensimmäisenä hakualueena opiskelijoiden suosimat alueet Turussa

Avoin Lounais-Suomi -kilpailussa etsittiin ratkaisua Varsinais-Suomen vetovoimaisuuden edistämiseen ja voiton myötä palvelun ensimmäistä vaihetta kehitettiin osana liiton organisoimaa Lounais-Suomen Töihin tänne -konseptia.

Palvelun kehitystyön pohjaksi toteutettiin syksyllä 2018 laaja tutkimus, johon vastasi noin 400 Lounais-Suomeen muuttanutta tai muuttoa harkitsevaa henkilöä.

– Tutkimuksemme avulla selvitettiin muuttopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja tiedonhakua sekä tyytyväisyyttä suomalaisten ja kansainvälisten muuttajien keskuudessa. Muuttopäätöksen tueksi toivottiin lisätietoa erityisesti asukkaiden kokemuksista, palveluista, kaupoista, julkisesta liikenteestä, kaavoituksesta sekä turvallisuudesta ja melutasosta, Lahtinen kertoo.

Palvelun ensimmäisessä, Beta-versiossa, on mukana 20 erityisesti opiskelijoiden suosiossa olevaa asuinaluetta Turusta. Kesän aikana julkaistaan lisää asuinalueita, minkä jälkeen palvelu laajenee muihinkin kuntiin. Know Your Hoods palvelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä muuttajia, sillä palvelun kansainvälistä ulottuvuutta on kehitetty yhteistyössä Turku Science Park Oy:n koordinoiman Talent Turun osana.

– Know Your Hoods auttaa muuttoa harkitsevaa miettimään, mikä kunta ja asuinalue sopisi parhaiten juuri hänen tarpeisiinsa. Meille käyttäjä on keskiössä, eli hän valitsee itselleen tärkeimmät hakuehdot: mitä palveluja pitää olla lähellä, millaisessa ympäristössä haluaa asua ja mikä on sopiva hintataso. Tämän jälkeen palvelu ehdottaa parhaiten sopivia asuinalueita ja käyttäjä pääsee tutustumaan alueisiin ja niiden todellisten asukkaiden tarinoihin, Lahtinen kertoo.

>> Know Your Hoods
>> OpenDaas