Boostin Startup Journey on Suomen paras kiihdytysohjelma

26.05.2015

Nordic Startup Awards valitsi turkulaisten korkeakoulujen opiskelijoiden Boost Turku -yrittäjyysyhteisön kiihdytysohjelman Suomen parhaaksi vuonna 2015.

​Boost Turku on kasvuhakuisten nuorten yrittäjien ja yrittäjyydestä kiinnostuneiden yhdistys. Boostin kiihdytysohjelma Startup Journey on pyörinyt neljän vuoden ajan. Boostin puheenjohtaja Leo Kadieff kertoo, että ohjelmassa on perustettu noin kolmekymmentä yhtiötä, joista toiminnassa on edelleen yli kaksikymmentä.

‒ Tulokset puhuvat puolestaan, Boostin yhtiöitä on pääomitettu yhteensä yli 6 miljoonalla eurolla ja uusia työpaikkoja on luotu yli sata. Menestystarinoihin lukeutuvat muun muassa sisätilapaikannusta kehittävä Walkbase ja seikkailupelitalo Rival Games.

Turkulainen Boost kilpaili Nordic Startup Awardsien finaalissa oululaisen Business Kitchenin, helsinkiläisten Startup Saunan ja Nestholman sekä muiden suomalaisten kiihdyttämöiden kanssa. Valinta parhaaksi kiihdytysohjelmaksi perustuu yleisöäänestykseen ja viisihenkisen tuomariston valintaan. Boostin aktiivisuus ja aloitteellisuus vakuuttivat valinnassa.

‒ Boost Turku on voittoa tavoittelematon yhdistys, eli emme pyydä yhtiöiltämme osinkoa tai muita maksuja palveluistamme. Samassa hengessä lukuisat asiantuntijat ja kouluttajat osallistuvat vuosittain toimintaamme ruohonjuuriliikettä tukeakseen.

Boost Turku -yhteisön toimintaa tukevat Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun Teknologiakiinteistöt. Boost Turku on osa SparkUp-yhteisöä yhdessä Creven ja Turku Science Parkin kanssa.

‒ Teemme paljon yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, joilla esimerkiksi on edustajia neuvottelukunnassamme. Ensi syksystä lähtien jaamme toimitilat muiden turkulaisten yrittäjyystoimijoiden kanssa, Kadieff kertoo.

Startup Journey vauhdittaa Turun lupaavimmat kasvuun

Palkittu Startup Journey alkaa seuraavan kerran kesäkuussa. Tänä vuonna ohjelmaan valittiin kolmasosa hakijoista. Ohjelman osallistujia kouluttavat kymmenen viikon ajan Suomen johtavat asiantuntijat muun muassa rahoituksen ja esiintymisen saralla.

‒ Ohjelma järjestetään jo viidettä kertaa, ja olemme tänä kesänä valinneet osallistujat entistä tarkemmin ja tiukemmilla kriteereillä. Konseptin tulee olla sijoituskelpoinen jo alkutaipaleella. Tavoitteena on hioa osallistujien tuotteita ja palveluita tasolle, joka olisi kesän päätteeksi sijoituskelpoinen, Kadieff kertoo.

Startup Journey on myös kilpailu: voittajalle myönnetään tänä vuonna 10 000 euron palkintoraha liiketoiminnan kehittämiseen. Ohjelman voittajan ratkaisee joka viikko vaihtuvien kouluttajien arvio yhtiöiden kehityksestä.

‒ Tämänkin vuoden osallistujista odotamme menestystä. Hakijoiden ideoiden joukossa on ollut kaikkea satelliittidataohjelmistojen ja perhostarhauksen väliltä, Kadieff kertoo.

Startup Journey osallistuu Nordic Startup Awardsin pohjoismaiseen finaaliin osana Arctic15-tapahtumaa 26.5.2015.

Lisätietoa:

>> www.boostturku.com