Brahea kehittää yrittäjyyskoulutusta Hanoissa

07.01.2015

Turun yliopiston asiantuntijat tekevät yhteistyötä vietnamilaisen Hanoi University of Science and Technologyn ja University of Danangin opetushenkilökunnan kanssa yliopiston yrittäjyyskoulutuksen kehittämiseksi.

​Brahea-keskuksen projektitutkija Veijo Pönni esittelee vietnamilaisyliopistojen opettajille Turun yliopiston Business Development Laboratory -opintojaksoa, joka tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittää liikeideoitaan ja saada tukea kaupallistamiseen. Vuodesta 2007 käynnissä ollut ohjelma on muun muassa palkittu Suomen Ekonomiliiton opetuspalkinnolla.

​Yhteistyö liittyy vietnamilaisyliopistojen tavoitteeseen kehittää yrittäjyysasenteita ja -taitoja osana it-alan koulutusta. IT-ala on Vietnamissa vahva, mutta erityisesti alan startup-yrityksiä kaivataan lisää. Hanoi University of Science and Technologyn ja University of Danangin haluavat parantaa opiskelijoidensa työllistymismahdollisuuksia lisäämällä yrittäjyyskoulutusta koulutusohjelmiin.

Vietnamilaisyliopistojen johtoa ja opetushenkilökuntaa vieraili Turun yliopistolla tutustumassa yrittäjyyskoulutukseen.

‒ Meillä on haasteita erityisesti teollisuuden tarpeiden linkittämisessä koulutukseen. Yhteydet yrityksiin eivät ole kovin vahvat, ja haemme nyt siihen mallia Turusta. Olemme saaneet paljon arvokasta tietoa vierailumme aikana, sanovat Danangin yliopiston College of Information Technologyn vararehtori Huynh Cong Phap ja Hanoi University of Science and Technologyn School of Information and Communication Technologyn dekaani Huynh Quyet Thang.

Turussa järjestetty neljän päivän intensiivijakso tarjosi osallistujille ajatuksia yrittäjyyskoulutuksen sisällöistä, oppimistavoitteista, materiaaleista ja pedagogiikasta. Vietnamilaisyliopistojen edustajat osallistuivat käynnissä oleville kursseille. He kävivät tutustumassa myös turkulaisten korkeakouluopiskelijoiden BoostTurku-yrittäjyysyhteisöön.

‒ Meillä it-alan koulutus on hyvin teknistä, eivätkä liiketalouteen ja johtamiseen liittyvät kysymykset ole juuri esillä. Opiskelijoiden itsensä järjestämät yrittäjyysaktiviteetit näyttävät toimivat hyvin paitsi yrittäjyyteen liittyvien taitojen, myös innostuksen lisääjinä, Huynh Quyet Thang sanoo.

Turun yliopiston Brahea-keskuksen yrittäjyyden professori Pasi Malinen lähtee vetämään ensimmäistä Hanoi University of Science and Technologyn ja University of Danangin opiskelijoille suunnattua opintojaksoa, jota Turussa suunniteltiin.

‒ Me opimme prosessissa myös paljon. Vietnamilaisyliopistot esimerkiksi pystyvät nopeasti lisäämään uusia kursseja opetustarjontaansa perustuen yritysten tarpeisiin, olemme täällä hitaampia, Malinen sanoo.

Yhteistyötä rahoittaa ulkoministeriö osana HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) -ohjelmaa.

Taru Suhonen

Luotu 07.01.2015 | Muokattu 07.01.2015