Choose Your Future voitti kansainvälisen kilpailun radikalisoitumisen haastavalla kampanjallaan

05.02.2016

Yhdysvaltain ulkoministeriö ja Facebook järjestivät yhteistyössä yliopistoille eri puolilla maailmaa suunnatun kilpailun, jonka tavoitteena oli löytää uusia keinoja siihen, miten äärijärjestöjen houkuttelevuutta voitaisiin heikentää etenkin sosiaalista mediaa hyödyntämällä.

Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden Choose Your Future -hanke on voittanut kansainvälisen Facebook Global Digital Challengen (P2P: Challenging Extremism), jossa etsittiin korkeakouluopiskelijoiden kehittämiä ja toteuttamia ääri-ilmiöitä haastavia kampanjoita. Kilpailu on U.S. Department of Staten, EdVenture Partnersin ja Facebookin järjestämä. Hanke syntyi viime syksynä 49 opiskelijan ryhmätyönä Joni Salmisen ja Ulla Hakalan vetämällä markkinoinnin Strategic Brand Management -kurssilla.

Kilpailuun osallistui 45 yliopistoa ympäri maailmaa. Kilpailu jakaantui kahteen osaan, joista molempiin valittiin kolme parasta joukkuetta Washingtonissa helmikuun alussa järjestettyihin finaaleihin. Turun kauppakorkeakoulun tiimi palkittiin parhaana Facebook Global Digital Challenge -kilpailussa, jossa  etsittiin sekä parasta kampanjaa yleisesti että parasta Facebookin hyödyntäjää.

Malli kiinnostaa maailmalla

Opiskelijat kehittivät yhdessä espoolaisen startup-yritys Funzin kanssa About Turku -mobiilisovelluksen, joka antaa turvapaikanhakijalle hyödyllistä tietoa uudesta kotikaupungista hänen omalla äidinkielellään. Projektin aikana opiskelijat myös perustivat Facebook-yhteisön, jossa paikallisväestö ja turvapaikanhakijat pystyvät keskustelemaan keskenään ja oppimaan toinen toistensa kulttuureista. Lisäksi Choose Your Future järjesti erilaisia tapahtumia: jalkapallon ystävyysottelun turvapaikanhakijoiden ja suomalaisten välillä sekä vaatekeräyksen vastaanottokeskuksiin. Lisäksi opiskelijat organisoivat ruokatapahtuman osana kansainvälistä ravintolapäivää marraskuussa 2015.

- Pelkkä informaation jakaminen ei ratkaise kotouttamishaastetta, sillä siihen tarvitaan myös runsaasti vuorovaikutusta eli paikallisten ja turvapaikanhakijoiden kohtaamisia sekä verkossa että kasvotusten. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että kerromme turvapaikanhakijoille Facebook-ryhmästämme ja tapahtumakalenteristamme sekä kannustamme heitä liittymään vapaaehtois- ja harrastetoimintaan antamalla informaatiota näistä asioista sovelluksessamme, sanoo Choose Your Future -hankkeen vetäjä Tommi Pirilä.

Sekä Facebook että Yhdysvaltain ulkoministeriö ovat ilmaisseet alustavaa kiinnostusta rahoittaa hanketta, jotta mallia voidaan laajentaa sekä Suomessa että Euroopassa.

- Kilpailun järjestäjät pitivät kampanjan jokaista osa-aluetta hyvin toimivina ja arvostivat erityisesti siitä, miten ne oli integroitu tukemaan toinen toisiaan. Jäämme innollamme odottamaan heidän ehdotustaan mahdollisesta kampanjan jatkosta, Pirilä sanoo.

TS

Kuva: Tommi Pirilä