Chuck Norris amerikkalaisena sankarina

14.10.2013

Ovatko kaikki amerikkalaiset elokuvat amerikkalaisia? Onko elokuvien amerikkalaisuus oikeaa amerikkalaisuutta? Minkälaisia ovat amerikkalaiset sankarit? Mistä elokuvien välittämä amerikkalaisuus on peräisin?

​Professori Frederick Wasser esitelmöi 21. kerran järjestetyssä American Voices -seminaarissa.

​Hollywood-elokuviin erikoistunut professori Frederick Wasser pohti elokuvien amerikkalaisuutta ja sen antamia käsityksiä amerikkalaisuudesta American Voices -seminaarissa Turun yliopistossa. Wasser on Helsingin yliopiston maailman kulttuurien laitoksella vierailijaprofessorina Brooklyn Collegesta

Wasserilla on monipuolista kokemusta ja osaamista elokuva-alalta, sillä hän on ennen akateemista uraansa työskennellyt äänileikkaajana.

Elokuvien kuvaamassa amerikkalaisuudessa on eroja. Näennäisesti amerikkalaiset Chuck Norrisin elokuvat, Rambot tai Conan Barbaarit eivät kuvaa samanlaista amerikkalaista sankaruutta kuin esimerkiksi Hollywoodin Indiana Jonesit. Esimerkiksi väkivalta on ensimmäisissä kovempaa ja sitä on enemmän.

Wasserin mukaan eron taustalla vaikuttavat tuotantoyhtiöt sekä kohdeyleisö.

– Merkittävä italialainen elokuvatuottaja Dino DeLaurentiis toi amerikkalaisiin elokuviin tekijöitä ja näkökulmia maan ulkopuolelta 1980-luvulla. Globaalia yleisöä tavoittelivat ensimmäisinä pienet yhtiöt joiden sankareita Chuck Norris, Conan Barbaari ja Rambo ovat. He ovat muun maailman käsityksiä amerikkalaisista sankareista amerikkalaisesta yhteisössä.

Globaalisti tunnettu, Yhdysvaltojen ulkopuolelta tuotettu amerikkalaisuus oli jollakin tapaa erilaista kuin amerikkalaisten itse tuottamat esitykset kulttuuristaan ja yhteiskunnastaan.

– Vielä 1980-luvulla Hollywoodissa keskityttiin tekemään elokuvia amerikkalaiselle yleisölle amerikkalaisista lähtökohdista, mutta jo kymmentä vuotta myöhemmin tuotannoissa suunnattiin globaaleille markkinoille.

Wasserin mukaan myös Hollywood-tuotannoissa alettiin huomioida ulkomaalaisten näkökulma, odotukset ja näkemykset.

– Kiinnostavaa on, minkälainen käsitys amerikkalaisista on ja mihin se perustuu. Mitä todellinen amerikkalaisuus on?

Valmiita vastauksia professori ei yleisölleen antanut, vaan jätti kysymyksen jokaisen itsensä pohdittavaksi.  Esitelmä herättikin ajatuksia, pohdintoja ja keskustelua täpötäydessä luentosalissa ja sai miettimään myös omaa kulttuuria, käsityksiä ja niiden perustoja.

Wasser esitelmöi American Voices -seminaarissa viime perjantaina. Turun yliopiston North American Studies ja Fulbright Center järjestävät vuosittain yleisölle avoimen seminaarin, jossa Suomessa asuvat yhdysvaltalaiset Fulbright-stipendiaatit kertovat Yhdysvaltojen kulttuurista ja yhteiskunnasta omien kokemuksiensa kautta.

Viliina Tolvanen

Luotu 14.10.2013 | Muokattu 14.10.2013