Dekaani Rönnemaa piti läksiäisluentonsa musiikin siivin

17.06.2014

"Laulavan dekaanin" läksiäisjuhlassa korostui monipuolinen yhteistyö ja uurastus lääketieteellisen tiedekunnan tutkimuksen ja koulutuksen laadun turvaamiseksi.

​Rehtori Kalervo Väänänen ojensi dekaani Tapani Rönnemaalle Turun yliopiston muistomitalin hänen toimimisestaan tiedekunnan johtajana ja työstään sisätautiopin hyväksi.

Dekaani Tapani Rönnemaan läksiäisjuhlan 16.6. avasi W.A. Mozartin Fantasia, c-molli KV 475, jonka tulkitsi flyygelillä tutkimusprofessori Antti Jula. Teoksen monivivahteisuus kuvasti hyvin Rönnemaan uran ja dekaanikauden tapahtumia: suuria harppauksia tutkimuksessa ja koulutuksessa sekä yliopistomaailman muutosta.

Läksiäisluennolla korostui kansainvälinen, kansallinen ja alueellinen yhteistyö sekä tutkimuksessa että koulutuksen kehittämisessä. Viimeaikaisista tiedekunnan saavutuksista Rönnemaa nosti esille länsirannikkoyhteistyön, joka on antanut lääkäriopiskelijoille mahdollisuuden suorittaa harjoittelunsa Vaasassa. Jo aikaisemmin vuodesta 2005 alkaen on käytännön opetusta hajautettu Poriin.

– Tarkoituksena on ollut sekä saada Vaasan seudulle lisää lääkäreitä että turvata lääkäreidemme ruotsinkielentaito. Harjoittelu Vaasassa on saanut poikkeuksetta kiitosta opiskelijoilta sekä opetuksesta että ilmapiiristä.

Rönnemaan mukaan tulevaisuuden tavoitteena on yksi länsirannikon yliopistosairaala, joka toimisi kolmessa toimipisteessä: Turussa, Porissa ja Vaasassa.

Työ vaatii hyvää tasapainoa

Dekaanin työtään Rönnemaa vertasi vuonna 2014 saamaansa Diabetesliiton tasapainopalkinnon heilurimaiseen muotoon: "Hyvää tasapainoa ja yhteistyökykyä vaativaa".

Heilurimaista on ollut myös lääkärikoulutuksen sisäänottomäärien kehitys, jonka suunta on ollut viime aikoina voimakkaasti ylöspäin. Rönnemaa nosti luennolla erityisesti esille hammaslääkärikoulutuksen, jonka eteen Turussa on tehty hartiavoimin töitä. Suurina voittoina hän piti hammaslääkärikoulutuksen uudelleenkäynnistymistä Turussa vuonna 2004 sekä koulutuksen myöhempää sisäänottomäärän kaksinkertaistumista.

– Koulutuksen kehitykseen ja hajautukseen on tuonut erittäin hyviä kokemuksia onnistunut sairaanhoitajien muuntokoulutus lääkäreiksi, minkä Turku otti ainoana yliopistona hoitaakseen.

Erityistä huolta Rönnemaa kertoi kantavansa alati vähenevien erityisvaltionosuuksien vaikutuksesta kliiniseen tutkimukseen.

Aktiivinen ja arvostettu diabetes-asiantuntija

Erikoislääkäri, sittemmin tutkimustoimen ylilääkäri Rönnemaa tuli Kansaneläkelaitoksen kuntoutustutkimuskeskuksesta lääketieteellisen tiedekunnan kliiniselle laitokselle apulaisprofessoriksi vuonna 1990. Sisätautiopin professoriksi hänet nimitettiin vuonna 1998. Dekaanina hän on toiminut vuodesta 2007.

Rönnemaa on siteerattu diabetes-asiantuntija. Rönnemaa oli käynnistämässä Varsinais-Suomen alueella silmänpohjien seulontakuvauksia 1990-luvun alussa, ja hän toiminut suurissa STRIP- ja Laseri –tutkimushankkeissa, jotka tähtäävät sepelvaltimotaudin varhaiseen ehkäisyyn. Rönnemaa on ohjannut 21 väitöstutkimusta ja ollut kirjoittamassa suuren suosion saavuttanutta Diabetes-kirjaa. Yhdeksi viimevuosien läheiseksi tutkimusaiheekseen Rönnemaa mainitsi raskausajan diabeteksen.

Läksiäisjuhlassa pidettyjen kollegoiden ja lähiyhteisöjen edustajien tervehdykset kiteytyivät rehtori Kalervo Väänäsen toteamuksessa:

– Dekaani Rönnemaa jättää jälkeensä erittäin hyvin hoidetun tiedekunnan.

Kuvateksti:
Viimeinen kuva: Professori Risto-Pekka Happonen ja saksofonisti Erkki Välilä tulkitsivat Gershwinin Summertimen.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Hanna Oksanen