EC2U-foorumi nosti esille tuen ja yhteistyön merkityksen koronan jälkeisen ajan kehityksessä

27.05.2021

Kuinka voimme tukea toisiamme koronapandemian aikana ja sen jälkeen? Kysymys nousi kerta toisensa jälkeen esille EC2U-foorumissa, joka järjestettiin nyt toista kertaa. Turun yliopiston isännöimässä virtuaalisessa foorumissa ratkaisun avaimiksi nimettiin yhteistyö sekä muiden kokemuksista oppiminen.

EC2U on seitsemän eurooppalaisen yliopiston muodostama allianssi, jonka tavoitteena on luoda yleiseurooppalainen kampus uudenlaisella koulutusmallilla. Yhteistyön synergiaedut hyödyntävät niin opetusta, tutkimusta kuin innovaatiotoimintaa. Vuonna 2017 perustettuu ja viime vuonna European universities -rahoituksen saaneeseen allianssiin kuuluvat Turun yliopiston rinnalla Alexandru Ioan Cuzan yliopisto Romanian Iasista, Coimbran yliopisto Portugalista, Friedrich Schillerin yliopisto Saksan Jenasta, Pavian yliopisto Italiasta, Poitiersin yliopisto Ranskasta ja Salamancan yliopisto Espanjasta.

Järjestyksessä toinen EC2U-foorumi kokosi virtuaaliseen kolmipäiväiseen tapahtumaan yli 400 osallistujaa ja puhujaa. Osallistujina oli EC2U-yliopistojen opiskelijoiden ja henkilökuntaan kuuluvien lisäksi yhteistyökumppaneita EC2U-kaupungeista, yliopistojen sidosryhmistä sekä muista yliopistoista.

–– Olemme todella tyytyväisiä koko foorumiin. Tapahtuman aikana esille nostettiin tärkeitä, ajankohtaisia ​​teemoja ja foorumin aikana käytiin avoimia keskusteluja opiskelijoiden, hallintohenkilöstön ja muun akateemisen yhteisön kesken, kertoo vararehtori Piia Björn, Turun yliopiston WP2- ja EC2U-toimien johtaja.

EC2U:n koordinaattori, professori Ludovic Thilly totesi päätösjuhlassa olevansa erittäin tyytyväinen tapahtuman antiin ja antoi kaikille yhteisen neuvon foorumin päättäjäisissä: Pidetään parhaat ja jätetään muut pois.

– Olemme EC2U-allianssilaisina yhteisellä kunnianhimoisella matkalla, joka alkoi virallisesti puoli vuotta sitten, mutta todellisuudessa jo kaksi vuotta sitten. Jo nyt EC2U:n yhteisen tavoitteen parissa työskentelee satoja ihmisiä, ja olemme vasta matkan alussa, Thilly totesi..

Kolmipäiväinen tapahtuma keskittyi sosiaaliseen kestävyyteen, yliopistojen ja kaupunkien väliseen yhteistyöhön, vielä muotoaan hakeviin mikrocredentiaaleihin, mikrotutkintoihin, sekä ja opiskelijoiden sitoutumiseen.

– Olemme kuulleet esimerkkejä erilaisista tavoista tukea opiskelijoita ja henkilökuntaa pandemian aikana. Meistä jokainen on varmasti kokenut pandemian aikana alakuloa ja yksinäisyyttä. Me tarvitsemme vertaistukea myös pandemian jälkeen. Foorumin aikana kävimme mielenkiintoisia keskusteluja siitä, miten elämä muuttuu, kun palataan normaaliin tapaan – mikä ei ole se vanha normaali – ja mitä olemme oppineet näistä poikkeuksellisista ajoista, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola totesi Foorumin päättäjäisissä.

Foorumi on erinomainen paikka jakaa hyviä käytäntöjä

Rehtori Jukka Kola muistutti, että EC2U-allianssi rakentuu kaupunkien yliopistojen käsitteen varaan, ja pohjaa toiminnalle antavat niin Pavia-pöytäkirja kuin Poitiers-julistuskin.

– EC2U-projektin innovatiivisin osuus on EC2U-foorumin perustaminen. Nämä tilaisuudet mahdollistavat laajan vuorovaikutuksen niin seitsemän yliopiston sisällä ja keskuudessa kuin niiden isäntäkaupunkien sekä paikallisten ja alueellisten sidosryhmien kanssa, Kola sanoi.

Hän jatkoi, että EC2U-foorumilla on erityinen rooli hyvien käytäntöjen vaihdossa ja jakamisessa.

– Erinomainen todiste siitä olivat esimerkit, joita kuulimme torstaina kaupunkien ja yliopistojen yhteistyöstä. Tämä yhteistyön on meille kaikille yhteistä ja se tuo meidät lähemmäksi kumppaneitamme, Kola sanoi.

Seuraava foorumi järjestetään Salamancassa

Ludovic Thilly huomautti, että alkuperäisenä suunnitelmana oli tavata Turussa: kasvokkain, kättelemällä ja kokoontumalla kahvikupposten ääreen.

– Covid-19 muutti kaiken. Meidän oli pakko tavata verkossa, Thilly totesi.

Kola totesikin, että koska foorumi jouduttiin toteuttamaan täysin virtuaalisena, Turun yliopiston toimijat etsivät uusia ja toimivia tapoja saada ihmiset kokemaan kohtaamista ja vuorovaikutusta myös virtuaalisessa tapahtumassa. Myöskään vapaampaa ohjelmaa ei unohdettu. Tarjolla oli tuokiokuvia Turusta niin videoiden kuin virtuaalisen kävelykierroksen avulla.

Foorumin päättäjäisissä kaikki jakoivat toiveen, että kolmas EC2U-foorumi voitaisiin järjestää todellisessa paikassa, Salamancassa. Professori Raúl Sánchez Prieto kutsui yliopistonsa rehtorin ja yliopiston koko yhteisön puolesta väen seuraavaan foorumiin lokakuun 2021 viimeisellä viikolla.

Science Battle käydään Pavian, Poitiersin ja Turun välillä

Ennen Salamancan foorumia järjestetään kuitenkin ainakin yksi yhteinen tapahtuma.

– Ennen kuin tapaamme Salamancassa, meillä on ensimmäinen EC2U Science Battle, joka käydään perjantaina 24. syyskuuta. Neljä vuotta sitten ensimmäisen kerran Turussa järjestetty Science Battle sai alkunsa  ajatuksesta tehdä tutkimuksesta ja tutkijoista lähestyttäviä yleisölle. Se voi myös antaa jollekulle ajatuksen tulla tutkijaksi jonain päivänä, Björn sanoo.

Science Battle on leikkisä kilpailu, jossa eri alojen tutkijoista koottu tiimi ryhtyy ratkaisemaan yleisön esittämiä kysymyksiä. Foorumin päätösseremoniassa arvottiin tulevan syksyn Science Battlen osallistujat. Valituiksi tulivat Pavian, Poitiersin ja Turun yliopistot. Kilpailu järjestetään europpalaisen tiedetapahtuman Tutkijoiden yön aikaan 24. syyskuuta.

Vuonna 2022 kilpailevat Coimbran, Iaisin, Jenan ja Salamancan yliopistot. Vuonna 2023 vastakkain asettuvat Science Battlen vuosien 2021 ja 2022 voittajat.

Luotu 27.05.2021 | Muokattu 27.05.2021