EC2U-paikalliskoordinaattorit kehittivät Turun tapaamisessa sujuvampia käytäntöjä

05.07.2022

Miten parhaita käytäntöjä jaetaan ja otetaan käyttöön kaikissa EC2U-allianssin yliopistoissa? Kysymykseen etsittiin vastausta EC2U:n paikalliskoordinaattoreiden tapaamisessa Turussa kesä-heinäkuun taitteessa. EC2U-yhteistyön ytimessä toimivien paikalliskoordinaattoreiden tekemä kehitystyö koituu niin opiskelijoiden, opettajien, henkilökunnan kuin hallintohenkilökunnankin hyödyksi.

EC2U:n paikalliskoordinaattorit ovat keskeisiä toimijoita, jotka hallinnoivat ja edistävät allianssin toimintaa omissa kotikorkeakouluissaan ja huolehtivat tiedon kulkeutumisesta eri toimijoiden välillä esimerkiksi pääkoordinaatiotiimille Poitiersin yliopistossa, eri työpakettien välillä ja eri työryhmien kesken.

Paikalliskoordinaattorit ovat myös omissa yliopistoissaan EC2U:n tietopankkeja, joilta saa tietoa ja apua – tai vähintään oikean osoitteen, mistä saada tietoa – kaikkeen EC2U:n toimintaan liittyen.

Verkoston rakentaminen on korona-aikana ollut haastavaa. Siksi Turun tapaamista järjestänyt Turun yliopiston EC2U-paikalliskoordinaattorina toimiva projektipäällikkö Liisa Järvinen nostikin yhdeksi tapaamisen tärkeäksi tavoitteeksi tutustumisen kasvokkain, käyttäen aikaa enemmän aikaa, kuin mitä tiukaan pakatuissa virtuaalipalaveriessa on ollut mahdollista.

– Yksi tapaamisen tärkeistä tavoitteista oli tutustua paremmin toisiimme, sillä pandemian aikana ei kasvokkain tapaamiseen ei ole juurikaan ollut mahdollisuuksia. Käytimme ajan hyödyksi, ja keskustelimme rauhassa hyvistä käytänteistä sekä kokosimme ehdotuksia erilaisten prosessien sujuvoittamiseksi. Halusimme myös selkeyttää paikalliskoordinaattoreiden roolia, Järvinen kertoo.

Tapaaminen oli samalla erinomainen mahdollisuus esitellä Turun yliopiston kampusta ja kaupunkia kollegoille.

Paikallikoordinaattorit keskustelivat muun muassa siitä, miten eri yliopistot tekevät EC2U-yhteistyötä kaupunkien kanssa, miten eri yliopistoissa jaetaan sisäisesti tietoa EC2U:n tuomista mahdollisuuksista sekä tulossa olevista tapahtumista sillä haasteena on löytää oikea kohdeyleisö. Suunnitteilla on muun muassa opiskelijoiden toivoma EC2U-päivä.

Paikalliskoordinaattorit tapaavat kuukausittain Teams-kokouksissa. Kasvokkain he ovat tavanneet Salamancan ja Pavian EC2U-foorumeissa sekä kerran Poitiersin yliopistossa.

– Jälleen kerran tuli huomattua, että jo muutaman päivän fyysisessä tapaamisessa saa todella paljon aikaiseksi, joten näitä tapaamisia tulee varmasti tulevaisuudessa lisää, Järvinen kertoo.

Turkuun saapuivat Pavian yliopiston paikalliskoordinaattori Giulia Falchi sekä kollegat Melinda Kolb Jenan yliopistosta, Maria Teresa Pérez Martín Salamancan yliopistosta, Diogo Henrique Coimbran yliopistosta, Flora Dausque Poitiersin yliopistosta sekä Emilie Laman apuna koko allianssin apulaiskoordinaattorina työskentelevä Heather Hunter. Iasin yliopiston paikalliskoordinaattori Ioana Serafinceanu ei päässyt osallistumaan tapahtumaan.

– Eri yliopistoissa on eri kokoiset paikalliset EC2U-tiimit, mutta paikalliskoordinaattoreilla on pitkälti samanlainen työnkuva. Listasimme yhdessä työtehtäviä ja vastuita kokonaisuuden hahmottamiseksi. Mietimme myös parannusehdotuksia ja muutoksia, Järvinen kertoo.

Luotu 05.07.2022 | Muokattu 05.07.2022