ECOPRODIGI EU:n Itämeri-strategian lippulaivahankkeeksi

20.04.2018

ECOPRODIGI-hankkeelle on myönnetty EU:n Itämeri-strategian lippulaivastatus. Meriteollisuuden ekotehokkuuden kehittämiseen keskittyvää hanketta koordinoi Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa Pan-Eurooppa Instituutti.

​EU:n Itämeri-strategian (EU Strategy for the Baltic Sea Region, EUSBSR) lippulaivoiksi valitaan strategian kehitystä ja toimeenpanoa erityisen hyvin demonstroivia hankkeita ja prosesseja. ECOPRODIGI valittiin lippulaivaksi politiikka-ala PA Shipin alla. PA Shipin tavoitteena on tehdä Itämeren alueesta puhtaan merenkulun mallialue.

ECOPRODIGI edesauttaa PA Shipin ja EU:n Itämeri-strategian tavoitteiden saavuttamista toimillaan, joissa kehitetään ja pilotoidaan digitaalisia ratkaisuja meriteollisuuden ekotehokkuuden parantamiseksi. Konkreettisten pilotointien lisäksi ECOPRODIGI tarjoaa tuoretta ja teollisuuslähtöistä tietoa päättäjille paremman sääntelyn edistämiseksi.

– Tämä korkean tason tunnustus ECOPRODIGIlle on erinomainen osoitus siitä, että teemme töitä ajankohtaisen ja tärkeän asian parissa. ECOPRODIGI-hanke on osa meriteollisuuden digitalisaatiokehitystä, jonka tarkoitus on luoda sekä ympäristön että talouden kannalta kestävät prosessit teollisuussektorille, projektipäällikkö Milla Harju kertoo.

Lippulaiva-status tukee ECOPRODIGI-hankkeen viestinnän vaikuttavuutta etenkin poliittisella tasolla niin Itämeren alueella kuin laajemmassa eurooppalaisessa mittakaavassa. Lippulaiva-asema takaa, että hankkeessa tuotettu tieto meriteollisuuden ekotehottomuudesta ja teknologisesta kehityksestä sekä politiikkasuositukset tavoittavat kohderyhmänsä korkeimmalla poliittisella tasolla.

HK
Luotu 20.04.2018 | Muokattu 20.04.2018