Eläköityminen lisää vapaa-ajan istumisen määrää

17.04.2018

Laaja suomalainen seurantatutkimus on selvittänyt, että vapaa-ajan istumisen määrä lisääntyy eläkkeelle siirryttäessä ja sen jälkeisinä vuosina. Runsaan istumisen tiedetään olevan yhteydessä useisiin terveyshaittoihin.

​Eläkkeelle siirtyminen voi muuttaa elintapoja ja ajankäyttöä. Turun yliopiston tutkijat havaitsivat, että eläköitymisellä on vaikutusta myös vapaa-ajan istumisen määrään. Päivittäinen vapaa-ajan istumisen määrä lisääntyi keskimäärin neljästä ja puolesta tunnista kuuteen tuntiin eläkkeelle siirryttäessä. Erityisesti television katseluun käytetty aika lisääntyi.

– Istuminen lisääntyi etenkin naisilla ja henkilöillä, jotka olivat istuneet paljon töissä, harrastaneet vain vähän liikuntaa, kärsineet univaikeuksista, mielenterveyden ongelmista tai huonosta terveydestä ennen eläköitymistään, kertoo tutkimusartikkelin vastuukirjoittaja, tutkijatohtori Tuija Leskinen Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kansanterveystieteen yksiköstä.

Ikääntyneiden tiedetään istuvan päivittäin paljon ja etenkin television katselun on havaittu olevan yhteydessä mm. lihavuuteen, diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskiin. Istumisen haittoja voi vähentää tauottamalla istumista ja lisäämällä kevyttä aktiivisuutta pitkin päivää.

– Istumisen määrään eläköitymisen jälkeen on kiinnitettävä enemmän huomiota. Tutkimustuloksemme ehdottavat, että eläkkeelle jäävien joukossa saattaa olla riskiryhmiä, jotka ovat alttiimpia lisäämään istumisen määrää eläköitymisensä jälkeen. Tulostemme vahvistamiseen tarvitaan kuitenkin vielä objektiivisia mittauksia, Leskinen toteaa.

Finnish Retirement and Aging (FIREA) on Turun yliopistossa vuonna 2013 aloitettu tutkimus, jonka päätarkoituksena on selvittää elintavoissa, terveydessä ja toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä eläkkeellesiirtymisiässä. Tutkimustulokset perustuvat otokseen, jossa seurattiin 2011 kuntatyöntekijää, jotka eläköityivät vuosien 2014 ja 2017 välillä ja jotka olivat vastanneet istumisen määrää mittaavaan kyselyyn ennen ja jälkeen eläkkeelle siirtymisen. FIREA-tutkimusta rahoittavat Suomen Akatemia, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Juho Vainion säätiö.

TJ

Luotu 17.04.2018 | Muokattu 06.03.2020