Elina Kilpi-Jakosesta DIALin tieteellinen koordinaattori

28.03.2018

Euroopan laajuisen yhteiskuntatieteiden tutkimusverkosto NORFACEn uuden eriarvoisuuteen keskittyvän tutkimusohjelman Dynamics of Inequality Across the Life-course (DIAL) tieteelliseksi koordinaattoriksi on valittu Turun yliopiston sosiologian oppiaineen yliopistonlehtori, dosentti Elina Kilpi-Jakonen.

DIALin tieteelliseksi koordinaattoriksi on valittu Elina Kilpi-Jakonen, jonka työnkuvana on tukea tutkimusohjelmaan kuuluvissa hankkeissa tehtävää tutkimusta erityisesti järjestämällä tapahtumia, jotka tuovat eri hankkeissa toimivia tutkijoita yhteen.

– Tarkoituksena on myös viestiä tutkimusohjelmassa tehtävästä tutkimuksesta ulospäin ja tiedottaa siitä erityisesti hankkeiden kannalta tärkeitä yhteiskunnallisia toimijoita, kuten poliitikkoja ja virkamieskuntaa, Kilpi-Jakonen kertoo.

DIAL-ohjelmasta rahoitetaan tällä hetkellä kolmeatoista konsortiohanketta yhteensä 18 miljoonalla eurolla. Turun yliopiston sosiologian oppiaine on mukana kahdessa hankkeessa; Life Course Dynamics of Educational Tracking (LIFETRACK) ja Inequality, Early Adult Life Courses and Economic Outcomes at Mid-life in Comparative Context (EQUALLIVES). Hankkeiden Turun osatutkimuksia johtaa professori Jani Erola.

Turun yliopistolle Kilpi-Jakosen koordinaatiotehtävä tuo kansainvälistä näkyvyyttä erityisesti yhteiskuntatieteiden saralla.

– Monet järjestämistäni tapahtumista, mukaan lukien konferenssit ja kesäkoulu, tullaan järjestämään Turussa.

NORFACE (New Opportunities for Research Funding Agency Cooperation in Europe) on kansallisten tutkimusrahoitusta jakavien toimijoiden Euroopan laajuinen yhteistyöverkosto, jonka tehtävänä on kehittää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden tutkimusta ja mahdollistaa aloilla entistä laadukkaampaa tutkimusta. NORFACE on rahoitettu Euroopan unionin Horizon 2020 -ohjelmasta.

DIAL-ohjelma

Heikki Kettunen