Elonkirjo ehtyy -tilaisuus Oodi-kirjastossa pureutuu biodiversiteettikriisiin ja ilmastonmuutokseen 15.5.

08.05.2019

Helsingin uudessa Oodi-kirjastossa järjestettävässä aamupäiväseminaarissa 15.5. klo 9–12 kuullaan uusinta tutkimustietoa luonnon monimuotoisuuden ja ilmaston tilasta sekä näkemyksiä tarvittavista toimista ja ratkaisuista.

Elonkirjon ehtyminen ja ilmastonmuutos ovat läheisessä vuorovaikutuksessa keskenään. Monet päätökset voivat auttaa sekä luonnon monimuotoisuuden suojelua että ilmastonmuutoksen torjuntaa ja siihen sopeutumista. Luonnon monimuotoisuuden suojeleminen vaatii kuitenkin myös erillisiä toimenpiteitä.

– Luonto köyhtyy ennätysvauhtia. Tämän viikon maanantaina julkaistun IPBES-raportin mukaan jopa miljoona eliölajia on häviämisvaarassa. Luonnon köyhtyminen vaikuttaa suuresti myös ihmiskunnan hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Nyt on korkea aika toimia, jos haluamme elämän edellytysten säilyvän maapallolla, professori Ilari E. Sääksjärvi Turun yliopistosta kertoo.

Tilaisuudessa kuullaan useiden tutkijoiden puheenvuoroja siitä, mitä tällä hetkellä tiedetään luonnon monimuotoisuuden tilasta, biodiversiteettikriisin ajureista ja kytköksistä ilmastonmuutokseen. Lisäksi käsitellään tarvittavia toimia ja päätöksiä luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö, Luontopaneeli, Suomen Ilmastopaneeli ja Ympäristötiedon foorumi.

Kuva: Oodi-kirjasto / Kuvio

Luotu 08.05.2019 | Muokattu 08.05.2019