Ensimmäinen yhteinen kestävyystapahtuma kokosi yhteen Turun korkeakoulujen asiantuntijoita

02.10.2023

Turun alueen korkeakoulut Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi ja Novia ammattikorkeakoulu järjestivät yhteisen kestävyystapahtuman 19. syyskuuta 2023. Tilaisuuteen oli kutsuttu korkeakoulujen opiskelijoita, tutkijoita ja henkilökuntaa keskustelemaan ja oppimaan kestävästä kehityksestä.

Kyseessä oli ensimmäinen kestävyyteen keskittyvä tapahtuma, jonka alueen korkeakoulut järjestivät yhdessä. Tavoitteena oli koota yhteen paikallisia asiantuntijoita ja lisätä yhteistyötä sekä kasvattaa tietoisuutta ja lisätä korkeakouluissa tehtävän kestävyystyön näkyvyyttä.

Tapahtuman avasi videotervehdyksellä tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitrasta. Dufva kuvaili puheenvuorossaan monikriisiä, jota parhaillaan elämme. Monikriisiin kuuluvat mm. ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja maaperän eroosio. Ne eivät ole tulevaisuuden ilmiöitä, vaan ovat käynnissä nyt tai ovat jo tapahtuneet. Dufvan viesti tilaisuuden osallistujille oli, että tärkeintä on se, mitä teemme nyt ja että työskentelemme yhdessä.

SITRAn avauspuheenvuoron jälkeen käynnistyi paneelikeskustelu korkeakoulujen roolista hiilineutraaliuden edistäjinä ja alueellisen yhteistyön merkityksestä. Panelisteina olivat Turun korkeakoulujen rehtorit, vararehtori Eva Sandberg-Kilpi (Novia ammattikorkeakoulu), rehtori Jukka Kola (Turun yliopisto), rehtori, toimitusjohtaja Vesa Taatila (Turun ammattikorkeakoulu) ja Mikael Lindfelt (Åbo Akademi). Keskustelun moderaattorina toimi professori Jukka Käyhkö (Turun yliopisto). Panelistit keskustelivat korkeakoulujen roolista hiilineutraaliuden saavuttamisessa sekä koulutuksen, tutkimuksen ja alueellisen yhteistyön merkityksestä kestävämmän tulevaisuuden luomisessa.

panel discussion participants and moderator
Turun yliopiston professori Jukka Käyhkö moderoi rehtorien paneelikeskustelua. Kuva: Emma Westerlund, Novia.

Tapahtuma jatkui rinnakkaisilla työpajoilla, joissa tilaisuuden teemaan kuuluvia aiheita:

• Kestävän liikkuvuuden edistäminen korkeakouluissa
  • Ylioppilas- ja opiskelijakuntien rooli hiilijalanjäljen pienentämisessä
  • Kestävyys olennaisena osana tutkimus- ja kehittämishankkeita
  • Korkeakoulujen kädenjälki

Tapahtuman yhtenä päätavoitteena oli koota yhteen alueen yliopistojen asiantuntijoita ja työpajojen jälkeen oli varattu aikaa epäviralliselle verkostoitumiselle.

participants networking after the event
Verkostoitumista tapahtuman jälkeen. Kuva: Emma Westerlund, Novia.

– Tavoitteenamme tässä ensimmäisessä tapahtumassa oli tuoda kestävyysteemojen parissa työskentelevät ihmiset yhteen. Jaamme pitkälti samat tavoitteet työssämme kestävän kehityksen edistämiseksi, olipa kyse sitten tutkimuksesta, koulutuksesta tai käytännön työstämme. Yhteistyöryhmämme visiona on, että yhdessä voimme saavuttaa enemmän, kertoo koulutus- ja kestävyyssuunnittelija Emma Westerlund Novia ammattikorkeakoulusta.

Novia ottaa kuluvan lukuvuoden aikana Turun seudun kestävän kehityksen yhteistyöryhmän puheenjohtajan roolin.

Kestävyystapahtuman palaute oli positiivista ja antoi suuntaa ensi vuoden seminaarin teemoille. Seuraava tapahtuma järjestetään syksyllä 2024 webinaarina. Pysy kuulolla tulevia toimia varten ja osallistu!

Luotu 02.10.2023 | Muokattu 02.10.2023