​Esko Aho: pilottiprojekteista muutokseen

14.08.2013

Senior Fellow Esko Aho (John F. Kennedy School of Government, Harvard University) puhui verkkoliiketoiminnan ICEC 2013 -konferenssissa yhteiskunnan digitalisoitumisen Suomelle tarjoamista mahdollisuuksista ‒ sekä niihin tarttumisen vaikeudesta.

Esko Aho puhui Turun kauppakorkeakoululla 14.8.2013 kansainvälisen ICEC 2013 -konferenssin kutsuttuna pääpuhujana. Hän kysyi puheenvuorossaan, miten Suomessa voitaisiin muuttaa muun muassa koulutuksen, terveydenhuollon, liikenteen ja logistiikan ekosysteemejä niin, että teknologioista saataisiin hyöty irti.

‒ Välillä on tuskallista katsoa Suomen kaltaista maata, jolla olisi hienoja mahdollisuuksia olla muita edellä. Olemme vain kehnoja saamaan asioita tehdyksi, Aho sanoi.

Hän otti esimerkiksi terveydenhuollon tietojärjestelmähankkeet. Esimerkiksi edelleen pilottivaiheessa olevaa kansallista e-reseptiä on kehitetty viidentoista vuoden ajan.

‒ Pilottiprojekteista pitäisi päästä muutokseen. Suomessa kaikki on sairaaloissa digitalisoitu, mutta meiltä puuttuu arkkitehtuuri, jolla hyödyt saavutettaisiin.

Ahon mukaan ensisijaisen tärkeää on eri toimijoiden välinen yhteistyö valtionjohdosta yliopistoihin ja yrityksiin. Tieteidenvälisiä käytäntöjä ja uusia rakenteita tarvitaan.

Esko Aho kertoi kansainväliselle yleisölle, että löytyy Suomesta menestystarinoitakin: verotuksen digitalisointi ja standardointi.

‒ Amerikkalaiset käyttävät vuosittain yhdeksän miljardia tuntia veroilmoitusten täyttämiseen, ja verotukseen käytetään 400 miljardia dollaria, hän vertasi.

International Conference on Electronic Commerce (ICEC) toi Turun yliopistolle kymmeniä verkkoliiketoiminnan tutkijoita ympäri maailmaa. Turun yliopiston yhdessä Åbo Akademin kanssa järjestämä konferenssi järjestettiin nyt 15. kerran. Konferenssin puheenjohtajina toimivat professorit Jukka Heikkilä Turun yliopistosta ja Harry Bouwman Delft University of Technologystä, Alankomaista.

Taru Suhonen

Luotu 14.08.2013 | Muokattu 29.06.2021