Eurooppa-foorumin Tiedepäivä nostaa esille tekoälyn, rokotukset ja hävittäjähankinnat

16.08.2021

Eurooppa-foorumin Tiedepäivänä 25.8. nostetaan keskusteluun muun muassa Suomen hävittäjähankinnan turvallisuuspoliittiset ulottuvuudet, tekoälyn vastuullisuudesta sekä rokotuksista informaatiokuplassa. Turun yliopiston on yksi Eurooppa-foorumin järjestäjistä. Koronasta johtuen tilaisuuksiin voidaan ottaa vain rajallinen määrä väkeä, mutta 25.–27.8. järjestettävän tapahtuman tilaisuuksia voi seurata verkossa.

Eurooppa-Foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja, Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom on Tiedepäin seminaarin isäntä. Hän korostaa, että hävittäjähankinnoista puhuttaessa ei keskustella koneiden kyvykkyydestä, teknisistä ominaisuuksista, vaan keskiössä on poliittinen keskustelu.

– Koko seitsenvuotisen hankintaprosessin aikana ei Suomessa ole järjestetty julkista keskustelua kaupan turvallisuuspoliittisista ulottuvuuksista. Eurooppa-foorumissa se käydään. Asia on hyvin ajankohtainen Euroopan turvallisuustilanteen muututtua, Blom sanoo.

Tapahtumaa pääsee koronasäännösten vuoksi rajallinen määrä katsojia paikan päälle, mutta verkon välityksellä sitä voivat seurata kaikki asiasta kiinnostuneet.

– Keskustelun päätteeksi Turun yliopiston alumni, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva käyttää yhteenvetopuheenvuoron, Blom sanoo.

Tiedeseminaari jakautuu kolmeen osaan, joista hävittäjähankinnat on yksi. Aamupäivä käynnistyy kansanedustaja, valtiotieteen tohtori Erkki Tuomiojan alustuksella Informaatiovaikuttaminen ja Eurooppa. Alustusta seuraavassa paneelissa teemaan pureutuvat Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen johtaja, valtiotieteen tohtori Teija Tiilikainen, Sitran johtaja Veera Heinonen, Edunvalvontafoorumin puheenjohtaja Tuomo Yli-Huttula sekä oikeustieteen tohtori Johanna Friman Åbo Akademi.

Tiedepäivän päättää Päätoimittajien yhdistyksen kanssa toteutettu paneelikeskustelu Onko suomalaisten välinpitämättömyys EU-asioissa median oma vika? Aiheesta ovat keskustelemassa päätoimittajat Minna Holopainen STT:stä, Arno Ahosniemi Kauppalehdestä, Erja Yläjärvi Hufvudstadsbladetista, Kari Vainio Turun Sanomista sekä Jouko Jokinen Yleisradiosta.

Tutkijakeskustelut pureutuvat tekoälyyn ja rokotuksiin

Hyvä paha tekoäly — Voiko tekoäly olla vastuullisempi kuin käyttäjänsä? Pitäisikö sen? -teemaisessa keskustelussa on keskiviikkona 25.8. kello 11.00 alkaen keskustelemassa Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Tapio Salakoski, Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Elina Kontio, Åbo Akademin informaatioteknologian professori Johan Lilius, Åbo Akademin liiketalouden yliopistonlehtori Anna-Greta Nyström sekä Turun yliopiston yksityisoikeuden apulaisprofessori Mika Viljanen.

Rokotteet ja informaatiokuplat -keskustelu käydään keskiviikkona 25.08. kello 13.00 alkaen. Åbo Akademin vararehtori Mikael Lindfeldtin moderoimaan keskusteluun osallistuvat Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen tohtorikoulutettava Kristiina Makkonen, Turun yliopiston psykologian dosentti Anna Soveri, Åbo Akademin yhteiskuntatieteen tutkimuslaitoksen tutkimusassistentti Rasmus Sirén, Åbo Akademin valtio-opin professori Kim Strandberg ja lääkäri, Turun yliopiston lääketieteen professori Juhani Knuuti.

>> Lue lisää Eurooppa-foorumista sekä tapahtuman koko ohjelma

>> Seuraa Eurooppa-foorumia sen virtuaalisella alustalla