Eurooppalaisten yliopistojen EC2U-foorumi herätti keskustelua sosiaalisesta kestävyydestä yliopistoissa

19.05.2021

Turun yliopiston isännöimässä, virtuaalisesti järjestetyssä foorumissa 19.–21. toukokuuta keskusteltiin muun muassa sosiaalisesta kestävyydestä, yliopistojen ja kaupunkien välisestä yhteistyöstä, mikrokredentiaaleista sekä opiskelijoiden osallistumisen vahvistamisesta.

Seitsemästä eurooppalaisesta yliopistosta koostuvan European Campus of City-Universities eli EC2U-allianssin foorumi järjestetään tänä keväänä Turun yliopiston isännöimänä etäyhteyksin.

Kolmipäiväinen foorumi koostuu webinaareista, paneelikeskusteluista ja vapaammista keskusteluita. Viimeisenä päivänä osallistujilla on myös mahdollisuus osallistua virtuaaliseen kaupunkikierrokseen Turussa, Aurajoen rannoilla.

EC2U-allianssi painottaa toiminnassaan mielenkiintoista ja vahvaa yhteistyötä eurooppalaisten yliopistojen ja yliopistojen ja kaupunkien välillä. Puolen vuoden välein järjestettävien foorumeiden on tarkoitus lisätä EC2U-allianssin tunnettavuutta kaikilla kampuksilla, jakaa hyviä käytänteitä ja herätellä mielenkiintoista keskustelua tärkeistä, yliopistoja ja niiden yhteistyökumppaneita koskevista aiheista.

Koronapandemia uhkana yliopistojen sosiaaliselle kestävyydelle

Ajankohtaisena aiheena foorumin yksi puheenaihe oli koronavirus ja sen vaikutus yliopistoyhteisöjen terveyteen ja hyvinvointiin. Keskiviikon key-note -puheet ja paneelikeskustelu keskittyivätkin allianssin yliopistojen toimiin koronapandemian negatiivisten vaikutusten vähentämiseksi.

Professori Karina Weichold Friedrich Schillerin yliopistosta Saksan Jenasta nosti esiin pandemian vaikutuksen nuorten mielenterveyteen.

– Opiskelijoille on aiheuttanut merkittäviä haasteita muun muassa eristäytyminen ja motivaatio etäopiskelun aikana, mutta myös esimerkiksi taloudelliset vaikeudet töiden löytämisen vaikeuden myötä. Jopa puolet opiskelijoista kokee, että koronapandemia vaikuttaa negatiivisesti heidän opintoihinsa, Weichold selittää.

Keynote-puhujat korostivatkin yliopistojen tarvetta painottaa toiminnassaan sosiaalista kestävyyttä. Professori Gabriella Bottini italialaisesta Pavian yliopistosta ja apulaisprofessori Daniela Muntele romanialaisesta Alexandru Ioan Cuzan yliopistosta esittelivät yliopistojensa ohjelmia yliopiston jäsenten hyvinvoinnin edistämiseksi. Ohjelmissa painottuivat mm. kokonaisvaltainen tukeminen sekä eristyksissä olevien opiskelijoiden psykologinen tukeminen.

Turun yliopistosta TYYn sosiaalipoliittinen asiantuntija Ville Ritola esitteli yliopiston Mielen päällä -projektia, joka perustuu opiskelijoiden vertaistukeen mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyen.

– Opiskelijat tarvitsevat tukea yliopistoilta, mutta olemme huomanneet, että voimme myös kouluttaa opiskelijoita antamaan tukea toisilleen. Empatialla on tärkeä rooli etenkin koronapandemian aikana, Ritola tiivistää.

Keskusteluissa painotettiin myös sitä, että pandemiasta tulisi oppia jotain, ja hyviä käytänteitä sekä yhteisön tukemista tulisi jatkaa vielä pandemian jälkeenkin.

EC2U on seitsemän eurooppalaisen yliopiston muodostama verkosto, jonka tavoitteena on luoda yleiseurooppalainen kampus uudenlaisella koulutusmallilla. Allianssissa ovat mukana ranskalainen Poitiersin yliopisto, romanialainen Alexandru Ioan Cuzan yliopisto, portugalilainen Coimbran yliopisto, saksalainen Friedrich Schillerin yliopisto Jenasta, italialainen Pavian yliopisto, espanjalainen Salamancan yliopisto ja suomalainen Turun yliopisto.

> Turun yliopisto osana EC2U-verkostoa
> Lisätietoa the European Campus of City-Universities -verkostosta