Eurooppalaisyliopistot loivat yhteiset maisteriohjelmat – haku auki

04.04.2022

Turun yliopisto tarjoaa osana eurooppalaista EC2U-allianssin toimintaa opiskeltaviksi kahta uutta, kansainvälistä maisteriohjelmaa. Ohjelmiin valitut opiskelijat voivat räätälöidä itselleen kieleen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan tai kestäviin kaupunkeihin ja yhteisöihin keskittyvän koulutuksen. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus saada samalla kertaa tutkinto useammasta allianssin yliopistosta.

Turun yliopisto perusti kuuden muun eurooppalaisen yliopiston kanssa vuonna 2017 European Campus of City-Universities eli EC2U-allianssin, jonka tavoitteena on luoda yleiseurooppalainen kampus uudenlaisella koulutusmallilla. Yksi tapa edetä kohti tavoitetta ovat yhteiset maisteriohjelmat.

Maisteriohjelmiin haetaan nyt ensimmäisiä opiskelijoita. Turun yliopiston osallistuu tutkinnonantavana kahteen ohjelmaan: Master's Degree Programme in European Languages, Cultures and Societies in Contact ja Master's Degree Programme in Sustainable Cities and Communities. Kieliin, kulttuureihin ja yhtiskuntiin paneutuvaan ohjelmaan haetaan Turun yliopiston kiintiöstä, kestävien kaupunkien ja yhteisöjen ohjelmaan Poiteirsin tai Coimbran yliopistojen kautta. Ohjelmiin voi hakea myös muiden EC2U-yliopistojen kautta.

Iasin yliopisto avaa haettavaksi LIFELINE - Lifelong Well-Being and Healthy Ageing -maisteriohjelman, jonka opiskelijat voivat hyödyntää Turun yliopiston tarjoamaa opetusta, mutta vielä tässä vaiheessa Turun yliopisto ei itse valitse ohjelmaan omia opiskelijoita, mutta halukkaat voivat hakea ohjelmaan Iasin kautta.

Ohjelmiin hyväksytyt opiskelijat suorittavat opintoja vähintään kolmessa eri yliopistossa, mutta heillä on mahdollisuus räätälöidä juuri itselleen sopiva opintopolku käyttäen jopa neljän yliopiston ohjelmaan tarjoamia opintokokonaisuuksia. Opiskelijalla on myös mahdollisuus saada samalla kertaa tutkinto useammasta EC2U-yliopistosta. Esimerkiksi  European Languages, Cultures and Societies in Contact -maisteriohjelman suorittanut saa todistuksen kaikista yliopistoista, joissa on suoittanut vähintään 30 opintopistettä.

EC2U tarjoaa opintoja seitsemästä yliopistosta

Turun rinnalla sen jäseninä ovat portugalilainen Coimbran yliopisto, Romanian Iasissa sijaitseva Alexandru Ioan Cuza yliopisto, Saksan Jenassa sijaitseva Friedrich Schillerin yliopisto, italialainen Pavian yliopisto, ranskalainen Poitiersin yliopisto ja espanjalainen Salamancan yliopisto.

Yliopistot ovat rakentaneet maisteriohjelmat yhteistyössä. Kieleen, kulttuuriin ja yhteisöihin keskittyvän maisteriohjelman rakentamista on Turun yliopistossa koordinoinut monikielisen käännösviestinnän professori Kristiina Taivalkoski-Shilov. Ohjelman tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita kielen, kulttuurikontaktien ja sosiaalisen monimuotoisuuden alalla.

– Ohjelma laajentaa humanistisen tiedekunnan kielipalettia ja tuo valtavan kirjon kieliasiantuntijuuteen harjaannuttavia kursseja tiedekuntamme tarjontaan, Taivalkoski-Shilov sanoo.

Kestävien kaupunkien ja yhteisöiden maisteriohjelmaa on Turun yliopiston osalta rakentanut maantieteen professori Jukka Käyhkö. Ohjelman tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita ympäristön, energian, kaupunkisuunnittelun ja luonnonvarojen aloilla.

– Yhdessä Coimbran ja Poitiersin yliopistojen kanssa tarjottava maisteriohjelma avaa opiskelijalle todella laajan paletin kaupunkien kestävyyteen liittyviä opintoja. Tällä hetkellä tarjonnassa on yli 30 opintojaksoa. Yliopistoilla on hieman erilaiset profiilit, mikä laajentaa opintojen spektriä ja mahdollistaa erilaisia erikostumispolkuja, Käyhkö sanoo.

Haku ohjelmiin on avattu ja niihin voi hakea 31.5.2022 saakka.

>> Master's Degree Programme in European Languages, Cultures and Societies in Contact
>> Register to the information webinar on 12 April

>> Master's Degree Programme in Sustainable Cities and Communities