Eva-Mari Arosta tieteen akateemikko

10.03.2017

Tasavallan presidentti on myöntänyt akatemiaprofessori Eva-Mari Arolle akateemikon arvonimen. Aro on kasvimolekyylibiologisen tutkimuksen pioneeri.

​Akatemiaprofessori Eva-Mari Aro on toiminut Turun yliopiston kasvifysiologian professorina vuodesta 1998 alkaen. Hänen erityisalanaan on kasvimolekyylibiologinen tutkimus. Aro on luonut uuden fotosynteesitutkimuksen vahvuusalueen Suomen tieteeseen. Samalla hänen johtamastaan laboratoriosta on kehittynyt yksi kansainvälisesti arvostetuimmista fotosynteesitutkimuksen keskuksista.

Viime vuosina Aron ryhmä on selvittänyt, miten fotosynteesikoneisto saadaan valjastettua tuottamaan ihmisille hyödyllisiä yhdisteitä kestävän kehityksen periaatteella. Tutkimuksessa synteettistä biologiaa sovelletaan kemikaalien ja energian tehokkaaseen tuottamiseen yhteyttävien organismien, lähinnä syanobakteerien, avulla.

Turun yliopistolaisista akateemikon arvonimi on tällä hetkellä lisäksi Sirpa Jalkasella ja Arto Salomaalla.

Aron lisäksi Tasavallan presidentti on myöntänyt akateemikon arvonimen akatemiaprofessori Markku Kulmalalle ja emeritusprofessori Ilkka Niiniluodolle. Uudet akateemikot vastaanottavat arvonimensä torstaina 16.3. Helsingissä pidettävässä juhlatilaisuudessa.

Tieteen akateemikon arvonimi voi olla samanaikaisesti kuudellatoista erittäin ansioituneella suomalaisella tieteentekijällä. Tasavallan presidentti myöntää tieteen akateemikon arvonimen Suomen Akatemian esityksestä.

>> Akateemikko Eva-Mari Aron haastattelu Suomen Akatemian sivuilla

TK