Fast Track vie vauhdilla maisteriksi

22.08.2013

Fysiikan oppiaineen uusi luomus Fast Track on kuin vastaus himo-opiskelijan unelmiin. Kovaan työhön valmiille opiskelijoille räätälöity paketti mahdollistaa maisteriksi valmistumisen kolmessa vuodessa. Työtä se vaatii. – Mutta opiskelemaanhan tänne on tultu, Outi Alanen toteaa.

​Miika Oikkosen ja Outi Alasen kasvot paljastavat, mitä he ajattelevat mahdollisuudesta edetä pikavauhdilla maisteriksi. Molemmat vakuuttavat, että kun aine on mieluinen ei poikkeuksellisen tiivis työtahti haittaa.

​Quantumissa on elokuussa vielä hiljaista. Lukusalista XVI kuuluu kuitenkin puhetta. Professori Kalevi Kokko avaa kahdeksassa päivässä oppimäärää, jota muut tankkaavat ensimmäisen opiskeluvuoden.
Kun tiukka päivä on ohitse, kurssilaiset jatkavat lukemista ja laskemista vapaa-ajallaan. Kaikki huipentuu päättökokeeseen.

– Jos siitä pääsee läpi, voi siirtyä suoraan toiselle vuosikurssille, Kokko sanoo.

Fast track veti Turkuun

Turun yliopiston fysiikan oppiaineessa ideoitiin kevätkaudella teho-opiskelupaketti. Esimerkkiä ei Suomesta tai maailmalta löydy.

Pääasiassa suusta suuhun menetelmällä markkinoituun ensimmäiseen Fast track -mahdollisuuteen tarttui kolme opiskelijaa.  Tieto tavoitti vain pienen joukon hakijoista, mutta innokkaimpiin se puraisi todella.

Esimerkiksi Outi Alanen ei edes ajatellut hakea Turun yliopistoon ennen kuin kuuli Fast trackistä.

– Se oli syy, miksi hain Turkuun, viime keväänä ylioppilaaksi kirjoittanut Alanen sanoo. Miika Oikkonen nyökkäilee vieressä: Fast track sai hänetkin hakemaan Turkuun.

Oppiaineelle vastaukset ovat mannaa, sillä myös oppiaine tavoittelee mahdollisimman motivoituneita opiskelijoita.

Valmiina  tekemään töitä

Kalevi Kokko piirtää taululle kaavoja ja vektoreita. Hän huomauttaa sivumennen, että se näyttää vähän monimutkaiselta, mutta kun otetaan huomioon tuo ja tämä, niin ihan helpoksihan tämä juttu meni.

Dmitri Bonakov kirjoittaa kaavaa vihkoon ja näyttää tyytyväiseltä. Keväällä Turun IB-lukiosta ylioppilaaksi kirjoittanut Bonakov sanoo, että lukiossa opitut asiat avautuvat Kokon opissa aivan uudella tavalla. Lukiossa hän oppi lopun ja alun, nyt avautuu myös niiden välinen maailma.

– IB-lukion jälkeen en pelkää rankkaa työtä. Siksi halusin kokeilla, onnistuisiko tämä Fast track. Ei tässä huvin vuoksi olla, Bonakov sanoo.

Mitä on edessä kolmen vuoden päästä, on vielä arvoitus.

– Olen ajatellut, että opinnäytetyö- ja graduvaiheessa ratkeaa, mihin oma kiinnostus ja osaamisala suuntautuu, Oikkonen sanoo.

Kolmikolle yhteistä onkin halu tehdä töitä ja valmistua nopeasti. Alanen tähtää jo ajatuksissaan tutkijan uralle.

Alussa täsmäopetusta

Kun päivä on ohitse, Alanen huikkaa Kokolle, olisiko tällä vielä aikaa.

– Tämä on ihan parasta, Alanen sanoo, kun Kokko tulee neuvomaan hankalan laskun kanssa.

Fast trackilaiset ovat saaneet elokuussa harvinaisen henkilökohtaista opetusta: kolme opiskelijaa ja opettajina Kokko sekä opintoneuvoja Jaani Tuura. Tuura on laatinut kolmikolle opintosuunnitelman, jossa on kullekin periodille 5 opintopistettä rankempi taakka kuin keskiverto-opiskelijoilla yleensä ja sen päälle vielä kahden kuukauden opinnot kesäajoille.

– Kuka vain voisi suorittaa samat opinnot samassa ajassa jos vain haluaa, Kokko sanoo.

Nopeasti etenevät opinnot edellyttävät joustamista myös henkilökunnalta. Oppiaine järjestää kesäajaksikin fasttrackilaisille neuvontaa omaehtoisten opintojen tueksi.
Mutta saako Fast track jatkoa? Siihen Kokko vastaa nopeasti.

– Varmasti jatkuu.  Tämä syksy hankitaan kokemuksia, ja ensi syksynä mukaan tulee lisää oppilinjoja, kuten teoreettinen fysiikka ja tähtitiede.

Erja Hyytiäinen

Luotu 22.08.2013 | Muokattu 06.07.2021