FFF auttanut jo kaksi elintarviketta Tähtituotteeksi

13.05.2013

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus (FFF) on ollut mukana tutkimassa ja auttamassa jo kahta elintarviketta voittamaan Elintarviketeollisuusliiton vuoden Tähtituote -tittelin. FFF:n johtajan Seppo Salmisen mukaan monet suomalaiset elintarvikeyritykset kaipaavat kuitenkin houkuttelua oppiakseen käyttämään yliopistoa apunaan.

Salminen_seppo_hiressepposalminen.JPGSeppo  Salminen arvioi, että elintarvikealan yrittäjien on haasteellista ottaa yhteyttä yliopistoon. Monet mieltävät yliopiston vaikeasti lähestyttäväksi, tutkijoita on paljon ja on hankala tietää, keneen ottaa yhteyttä.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnoima OSKE-ohjelman avulla tätä yhteistyötä on onnistuttu lisäämään.

– Ministeriön toive on, että tutkimustulokset siirrettäisiin käytäntöön. Tältä pohjalta FFF:ssä toimii Elintarvikekehityksen osaamiskeskus. Sen seitsemän hengen tiimi edistää varsinaissuomalaisten pienten ja keskisuurten elintarvikeyritysten kehitystä ja kansainvälistymistä, Salminen sanoo.

Salmisen mukaan PK-yritykset tarvitsevat menestyäkseen lisäarvotuotteita, ja tässä tutkimusyhteistyöllä on merkittävä vaikutus.

Yhteistyö ei rajoitu vain FFF:n ja yritysten väliseen yhteistyöhön vaan yrityksille haetaan niiden tarpeiden mukaan kumppaneita yliopiston kaikista yksiköistä.

Tutkimus tuo uskottavuutta

Tämänvuotisen Tähtituote 2013 -palkinnon painonhallintajuomallaan napanneen Biofermen kanssa FFF on tehnyt kauraan, fermentaatioon ja makuun liittyvää yhteistyötä jo yli kymmenen vuotta.

Muiden kumppanien tueksi FFF on kehittänyt muun muassa erilaisia pellavatuotteita, maitohappobakteereita ja niiden käyttötapoja sekä kouluttanut yrityksiä uudesta elintarvikelainsäädännöstä sekä elintarviketuloksien hyödyntämisestä vaikkapa Intiaan tehtävässä kaupassa.

Molemmissa Tähtituote-voitoissa yritys on ollut innokkaasti mukana tutkimusyhteistyössä muun muassa Tekes-projektien kautta.

Tähtituotteen palkintojenjakotilaisuudessa FFF mainittiin Biofermen pitkäaikaisena tutkimusyhteistyökumppanina. Kun elintarvikkeeseen voidaan liittää sanat yliopisto ja tutkimus, se luo varsinkin terveysväittämille uskottavuutta. Seppo Salmisen mukaan luotettavuudelle pitää löytyä katetta.

– Me pidämme tarkasti kiinni siitä, että kaikki terveysväittämän kriteerit täytetään,  Salmien sanoo.

Viiden uutuuselintarvikkeen joukosta yleisön ja palkintoraadin äänin Tähtituotteeksi valittu Biofermen OATRim-painonhallintajuoma  sisältää luonnollista Konjac-kasvin juurimukulasta uutettua, terveysväittämän saanutta glukomannaania. Runsaskuituisuutensa ja vedensitomiskykynsä ansiosta glukomannaanikuidun on todettu antavan korkean kylläisyyden tunteen ja siten auttavan hillitsemään ruokahalua.

Sopimus määrittää taloudellisen hyödyn saajan

Yhteistyötä ohjaavat tiukat säännöt. Ennen työtä kirjataan yksityiskohtainen yhteistyösopimus, jossa määritellään tarkasti yhteistyön muodot ja määrät.

– Useimmiten yhteistyötä tehdään Tekes-projekteina, Salminen sanoo.

Jos esimerkiksi kyseessä on yliopiston kehittämishanke, patentit ja muut oikeudet ovat yliopiston omaisuutta. Jos työt tehdään yrityksen laskuun, myös taloudelliset hyödyt jäävät sen haltuun.

– Yliopistolle yhteistyö antaa paitsi aina kaivattua rahoitusta myös aineistoa esimerkiksi gradujen tai väitöskirjojen tekemiseen.  Monet yritykset ovat myös palkanneet meiltä projektien aikana tutuiksi tulleita tutkijoita työntekijöikseen, Salminen sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen

Kuva: Hanna Oksanen