FT Minna Hendolin siirtyy Tekesistä Auria Biopankin strategiajohtajaksi

27.04.2015

Hendolin siirtyy Auria Biopankin strategiajohtajaksi Tekesin Terveys- ja Hyvinvointialueen johtajan toimesta.

​Auria Biopankki on herättänyt ensimmäisen toimintavuotensa aikana suurta kiinnostusta niin akateemisten tutkijoiden kuin lääketieteen alan yritysten keskuudessa.

Auria Biopankki vahvistaa rooliaan innovaatioiden edistäjänä, alueellisen ja kansallisen terveysalan kasvun vauhdittajana ja julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteistyömallien edelläkävijänä palkkaamalla strategiajohtajaksi FT Minna Hendolinin. Hendolin aloittaa tehtävässä syyskuun alussa. Hän on virkavapaalla Tekesin Terveys- ja Hyvinvointialueen johtajan toimesta kahden vuoden määräaikaisen työn ajan.

Auria Biopankin strategiajohtajan tehtävänä on strategian ja liiketoiminnan kehitys, elinkeinoelämän kanssa toteutettavat vaativat muutoshankkeet ja isot uudet avaukset. Strategiajohtajan toimen hallinnollisena sijoituspaikkana on Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta.

– Strategiajohtajan rekrytoiminen on merkittävä askel biopankin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Konkreettinen tavoite on tuottaa merkittäviä kansalaisten terveyttä edistäviä ja sairauksien hoitoa parantavia innovaatiota. Samalla toteutamme valtakunnallista Terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategiaa, lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen sanoo.

Laaja osaaminen kansainvälisestä rahoituksesta ja innovaatiotoiminnasta

FT Minna Hendolinilla on laaja kokemus terveys- ja hyvinvointialan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta sekä vahvaa osaamista erityisesti bio- ja lääketeollisuudesta.

Hendolin on 25 vuoden ajan toiminut muun muassa kansainvälisessä lääketeollisuudessa, liiketoiminnan kehittämisorganisaatioissa, bioalan start up -yrityksessä ja akateemisena tutkijana. Viimeiset viisi vuotta Tekesin Terveys- ja Hyvinvointialueen johtajana ovat tuoneet laajan näkemyksen niin kansalliseen kuin kansainväliseen rahoitukseen ja innovaatiotoimintaan.

– Biopankit, tietojärjestelmät ja terveydenhuollon rekisterit ovat vahvuuksia, joihin Suomi on panostanut pitkäjänteisesti. Niillä pystymme rakentamaan Suomesta entistä kilpailukykyisemmän ympäristön niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin toimijoille. Turun yliopistojen kansainvälinen huippuosaaminen yhdessä alueen monipuolisen terveysalan yritystoiminnan kanssa luovat erinomaiset mahdollisuudet vahvistaa alan liiketoimintaa ja houkutella investointeja. Auria Biopankin rooli biopankkitoiminnan edelläkävijänä tulee olemaan merkittävä, Hendolin sanoo.

Auria Biopankki on Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirien yhdessä omistama Suomen ensimmäinen alan toimija. Sen tehtävänä on kerätä, säilyttää ja luovuttaa ihmisperäisiä näytteitä ja edistää lääketieteellistä tutkimusta ja tuotekehitystä biopankkilain periaatteiden mukaisesti.

TK
Kuva: Tekes