Fulbright tuo uusia kokemuksia sekä opiskelijoille että luennoitsijalle

28.02.2014

Turun yliopiston englannin kielen oppiaine on saanut kevätlukukauden ajaksi vieraakseen Fulbright-luennoitsijan. Kansasin Pittsburgista Suomeen matkannut professori Casie Hermansson luennoi Amerikan kirjallisuudesta ja tutustaa kuulijansa muun muassa lastenkirjallisuuteen.

​Kirjallisuutta 17 vuotta tutkineella ja opettaneella Hermanssonilla on takanaan monipuolinen ura. Nykyisen kotimaansa lisäksi Hermansson on työskennellyt yliopistoissa Kanadassa ja Uudessa-Seelannissa. Opetus- ja tutkimustyön ohella hän on ehtinyt kirjoittaa myös itse kaunokirjallisuutta.

Kevään aikana Hermansson pitää turkulaisille opiskelijoille kaksi luentokurssia: British and American Children’s Literature ja American Literature from 1945. Kurssit on suunnattu sekä yliopiston että Åbo Akademin kirjallisuuden opiskelijoille.

Luentokurssien ohella Hermansson esitelmöi vierailunsa aikana yhteensä kuudella yleisöluennolla, jotka ovat avoimia kaikille.

– Kiireisenä minut pitävät lisäksi kolme verkkokurssia, joita vedän samanaikaisesti Pittsburgin yliopistoon.

Yliopiston kansainväliset palvelut saavat kiitosta

Hermansson sanoo Fulbright-ohjelman toimivuuden ja kansainvälisten palveluiden tarjoaman vaikuttaneen keskeisesti valintaan lähteä juuri Turkuun.

Koska Hermanssonin mukana Suomeen saapuivat hänen kaksi lastansa, oli kaupungissa oltava myös hyvät mahdollisuudet kansainväliselle koulunkäynnille. Suomeen Hermansson päätyi silti osittain sattuman kautta.

– Samaan aikaan, kun suunnittelin lähtöä, kodistamme hajosi lämmitysjärjestelmä niin, että jouduimme viettämään viikkoja tukahduttavassa kuumuudessa. Silloin päätin, että haluan jonnekin kylmään, Hermansson nauraa.

Turkulaiseen elämänmenoon sopeutuminen on sujunut Hermanssonin mukaan hyvin.

– Kotikaupungissamme on vain 20 000 asukasta. On siis mukava, että Turussa tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista. Odotin kulttuurishokkia, mutta sitä ei ole tullut. Lapset tosin kaipaavat Amerikkaan jäänyttä isäänsä ja lemmikkikissaamme.

Pohjoismaisista sukujuuristaan huolimatta Hermansson saapui Suomeen nyt ensimmäistä kertaa.

– Kuten sukunimestäni voi päätellä, minulla on sukua Ruotsissa. Tukholmaa pohjoisempana en ole kuitenkaan koskaan aikaisemmin käynyt.

Sitoutuminen ja huumori tärkeässä osassa opetusta

Tärkeimpinä asioina omassa opetuksessaan Hermansson pitää sitoutumista, huumoria sekä sitä, että on valmis antamaan jotakin itsestään opiskelijoille.

Nämä asiat todella välittyvät hänen opetuksestaan. Luennon aluksi Hermansson kertoo kaikille, kuinka lomamatka lasten kanssa sujui, ja lopuksi hän jää kiirehtimättä vastailemaan opiskelijoiden kysymyksiin lähes puoleksi tunniksi.

Suomalaista yliopisto-opetusta hän pitää kaikin puolin tasokkaana ja hyvin järjestettynä.  Yhden selvän eron verrattuna muiden maiden yliopistoihin hän kuitenkin huomaa.

– Opiskelu on täällä hyvin itsenäistä, eikä luennoilla esimerkiksi aina ole läsnäolopakkoa. Huono puoli siinä on se, ettei opettaja opi opiskelijoiden nimiä yhtä helposti kuin läsnäololistaa tarkistaessaan, Hermansson harmittelee.

Turussa opettamistaan kursseista Hermansson uskoo saavansa paljon uusia ideoita kotiin viemisiksi.

– Pidän nyt ensimmäistä kertaa lastenkirjallisuuden kurssia. Innostuin aiheesta niin paljon, että suunnitelmissani on pitää siitä kursseja myös kotiyliopistossani.

Tarvetta lastenkirjallisuuden opetukselle ja sen arvostuksen nostatukselle Amerikassa onkin. Hermansson kertoo, että amerikkalaiset lastenkirjat ovat huomattavasti lyhyempiä kuin muiden maiden lastenkirjat. Yhä useammin perinteiset kirjat ovat korvaantuneet lisäksi elektronisilla laitteilla, peleillä ja elokuvilla.

Kysyttäessä Hermanssonin omia suosikkeja lastenkirjoista, saa häneltä lyhyen harkinnan jälkeen ytimekkään vastauksen.

Harry Potter sekä Click, Clack, Moo. Niissä on sisältöä, jännitystä ja huumoria myös aikuisille.

>> Lisätietoja

Matilda Herjanto