Futuuri 1/2023: Ennakoinnin systemaattinen soveltaminen mukaan lainsäädäntötyöhön

10.03.2023

Kaikki poliittinen päätöksenteko suuntautuu kohti tulevaisuutta. Poliittisilla päätöksillä voi olla merkittäviä ja joskus peruuttamattomia tulevaisuusvaikutuksia. Uusin Futuuri purkaa Valtioneuvoston kanslian tilaaman, Turun yliopiston ja Åbo Akademin toteuttaman FORGE-hankkeen tuloksia.

Numerossa 1/2023:

• Turun yliopisto etsii uraauurtavia ja kestävyyttä edistäviä ratkaisuja 30 000 euron Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnolla
  • Ennakointi ja tulevat sukupolvet lainvalmistelun prosesseissa, instituutioissa ja käytännöissä (FORGE-hanke)
  • Tutkimuspäällikkö Lauri Rapeli, Åbo Akademi: Tulevaisuuden huomioiva lainvalmistelu edellyttää tietoa
  • Sinun valintasi ovat sinun – vai ovatko? Koulutusvalintojen ohjauksen kehittämishankkeessa pureuduttiin valintoihin niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmista (Potentiaali-hanke)
  • Väitöskirjatutkijoille kolmoisvoitto kansainvälisessä kisassa