Geologian opiskelijat kartoittavat kultaesiintymien sijaintipaikkoja rajaavia rakenteita

05.09.2017

Graduvaiheen opiskelijat Iiro Pitkälä ja Tuomas Leskelä viettivät viime kesän kenttätöissä Loimaalla ja Huittisissa. Opiskelijat selvittävät, mitkä piirteet leimaavat tunnettuja kultaesiintymiä kontrolloivia geologisia rakenteita

​Maisteriopiskelija Iiro Pitkälä dokumentoi kallioperähavaintoa maastotietokoneen kautta suoraan tietokantaan. Silmämääräisen havainnoinnin lisäksi kalliota voidaan valokuvata, siitä voidaan tehdä havaintopiirroksia tai ottaa näytteitä vasaralla, kiilalla tai minikairalla.

​Turun yliopiston geologian oppiaine ja Geologian tutkimuskeskus (GTK) aloittivat tänä vuonna yhteistyöprojektin, jossa geologian maisterivaiheen opiskelijat pääsevät tekemään omia opinnäytteitään ja niihin liittyviä kenttätutkimuksia.

– Opiskelijat olivat kesän kenttätöissä ja keräsivät tuona aikana graduaineistonsa. He tutkivat, miten kultaesiintymien sijainti liittyy kallioperän suuriin rakenteisiin. Projektissa pyritään luomaan ymmärrystä, minne kannattaa suunnata jatkotutkimuksia, geologian apulaisprofessori Pietari Skyttä sanoo.

GTK on tutkinut samoja alueita 15 vuoden ajan, joten aineistoa alueilta on jo entuudestaan paljon. Yhteistyöprojektissa pyritäänkin luomaan parempaa kokonaiskuvaa tilanteesta.

– Yleensä kultaesiintymät sijaitsevat kalliolohkojen välisissä vyöhykkeissä, siirroksissa ja hiertovyöhykkeissä. Kallioperä tarvitsee aina jonkinlaisen prosessin jotta metalit voivat rikastua, esimerkiksi siirroksissa erilaiset alkuaineet pääsevät virtaamaan ja syvällä maan uumenissa niihin voi liueta metalleja. Malminetsinnän kannalta potentiaalista aluetta on Suomen vanha kiteinen kallioperä, Skyttä kertoo.

Geologian tutkimuskeskuksen geologi Janne Hokka ja Turun yliopiston tohtorikoulutettava Jaakko Kara tutkivat Uunimäen paljastumaa Hämeessä. Kara saa GTK:lta väitöskirjaansa tukevaa rahoitusta. Väitöskirja käsittelee muun muassa kallioperänäytteiden geokemiallista analyysia.

Projektissa ohjaajana toimivan Pietari Skytän mukaan yhteistyö GTK:n kanssa on geologian oppiaineelle tervetullut uudenlainen kokeilu, jota jatketaan ensi vuonna.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Pietari Skyttä, Iiro Pitkälä