Hallituksen erimielisyydet ja kuntajytky leimasivat kuntavaaleja 2012

26.11.2013

Eduskuntatutkimuksen keskuksen tutkijaryhmä selvitti, millaista oli vuoden 2012 kuntavaalien mediajulkisuus.

Mediassa vuoden 2012 kuntavaalit eivät näyttäytyneet paikallisvaaleina, selviää Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen toteuttaman ja Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittaman tutkimushankkeen loppuraportista.

Eduskuntatutkimuksen keskuksen tutkimusryhmän mukaan tiedotusvälineet pitivät voimakkaasti esillä koko maata koskettavia aiheita, kuten esimerkiksi hallituksen kuntarakenne- ja sote-uudistuksia, sekä maanlaajuisesti tunnettuja poliitikkoja.

Maakuntalehdissä painotettiin voimakkaammin paikallisia aiheita sekä kansalaisten ja paikallisten ehdokkaiden mielipiteitä.

Valtakunnallisesti puolueristiriidat esillä, maakunnissa korostui yhteistyö

Valtakunnallisissa jutuissa ei peitelty puolueiden välisiä ristiriitoja. Puolueiden valtakunnallista julkisuutta tarkastellut Sini Ruohonen kertoo, että eniten näkyvyyttä sai kokoomus, jonka rooli liitettiin hallituksen johtamiseen ja kuntauudistuksen käsittelyyn.

‒ SDP kuvattiin kokoomuksen haastajana, ja keskusta esitettiin vahvimpana oppositiopuolueena. Perussuomalaiset kuvattiin asiakysymyksissä linjattomiksi, mutta puolueesta kirjoitettiin eniten ehdokasasettelua ja kannatusmittauksia käsittelevissä jutuissa, Ruohonen analysoi.

Maakuntalehdissä painotettiin puolueiden yhteistyötä ja yhteisymmärrystä.

Kuntapolitiikan aiheiden yhteydessä ei juurikaan kritisoitu kunnanvaltuutettuja tai korostettu puolueiden erimielisyyksiä. Erikoistutkija Erkka Railon mukaan ero selittyy sillä, että kuntapolitiikassa pyritään erilaisten näkemysten yhteensovittamiseen, mikä heijastuu myös julkisuuteen.

‒ Lisäksi maakunnissa toimittajien ja poliitikkojen piirit ovat pienemmät kuin valtakunnanpolitiikassa.

Aineistona yli 3 000 kuntavaaliaiheista juttua

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksessa toteutettu tutkimuksen loppuraportti Kuntavaalit 2012 mediassa julkaistiin maanantaina 25.11.2013. Tutkimusaineisto koostuu päivälehtien, iltapäivälehtien, television pääuutislähetysten, television ajankohtais- ja vaaliohjelmien yli 3000 kuntavaaliaiheisesta jutusta.

Tutkimusryhmään kuuluivat Niko Hatakka, Sini Ruohonen, hankkeen vastuullinen johtaja Ville Pernaa ja Erkka Railo. Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskus edistää eduskuntaa sekä suomalaista demokratiaa ja parlamentarismia koskevaa tutkimusta. Se organisoi alaan liittyvää tutkimusta, toimii alan dokumentaatiokirjastona, järjestää koulutusta, yleisötilaisuuksia ja tutkimuksellista palvelutoimintaa. Kuva: Kunnallisalan kehittämissäätiö

TS

Luotu 26.11.2013 | Muokattu 08.07.2021