Hammaslääkärijärjestöjen apurahoja ja juhlamitaleja Turun yliopiston hammaslääketieteen tekijöille

21.03.2018

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia, Suomen Hammaslääketieteen Säätiö, Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahasto ja yhteistyökumppanit jakoivat Apollonia Symposiumissa 16.3.2018 yhteensä yli 200 000 euroa tutkimusapurahoja hammaslääketieteelliseen tutkimukseen.

​Hammaslääkärijärjestöjen vuotuinen tutkimusapurahapotti tukee vahvasti nuoria tutkijoita ja hammaslääketieteen opiskelijoita. Suurin osa järjestöjen jakamista apurahoista on pieniä, mutta niitä jaetaan monille tutkijoille.

– Tällä tavoin Hammaslääkäriseura Apollonia pyrkii tukemaan kasvavaa tutkijapolvea, jotta Suomessa olisi jatkossakin tasokasta hammaslääketieteen tutkimusta. Osa apurahoista on kuitenkin varattu kokeneille tutkijoille, jotka kantavat vastuuta tutkimustyön viemisestä eteenpäin ja nuorempien tutkijoiden ohjaamisesta, todetaan Hammaslääkäriseura Apollonian tiedotteessa.

Turun yliopistosta Apollonian tutkimusapurahan saivat Jasmina Bijelic-Donova, Roda Seseogullari-Dirihan ja Dareen Fteita ja opiskelija-apurahan Leeni Kilponen, Johanna Mäki ja Jussi Suominen. Suomen Hammaslääketieteen Säätiön tutkimusapurahan sai puolestaan Anas Aaqel Salim.

Juhlamitaleja hammaslääketieteen edistäjille

Hammaslääkäriseura Apollonian täyttäessä 125 vuotta vuonna 2017 teetettiin juhlamitali, jota voidaan myöntää hammaslääketieteellisistä ansioista tai toiminnasta, jolla on merkittävästi edistetty hammaslääketiedettä. Pronssisen juhlamitalin on suunnitellut kuvanveistäjä Pertti Kukkonen.

Numeroituja Apollonian 125-vuotisjuhlamitaleja on vuonna 2018 myönnetty 28 kapplatetta. Symposiumissa 16.3.2018 mitaleja luovutettiin ansioituneille tutkijoille ja kouluttajille sekä tärkeille alan toimijoille, kuten Käypä hoito -yhteisölle. Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta mitali myönnettiin pitkän linjan kouluttajille, dosenteille Merja Laine ja Anna-Liisa Svedström-Oristo.

>> Kaikki apurahan saajat Apollonian sivuilla

Luotu 21.03.2018 | Muokattu 21.03.2018