Hanna Lanton johtamalle kielitieteen projektille Emil Aaltosen Säätiön apuraha

20.06.2023

FT Hanna Lanton johtamalle Turun yliopiston kielitieteen projektille on myönnetty 200 000 euron projektiapuraha Emil Aaltosen Säätiöltä. Lanton johtama projekti käsittelee ylioppilaskirjoituksissa kirjoittaneiden nuorten tapaa hahmottaa kieliä ja kielitaitoa.

Hanna LanttoTurun yliopistosta projektiapuraha myönnettiin Hanna Lanton johtamalle kielitieteen projektille Z-sukupolven kieli-ideologiat: kielenrakennus tekstuaalisena performanssina.

Projektissa tutkijat analysoivat kevään 2022 ylioppilaskirjoitusten äidinkielen ja kirjallisuuden kirjoitustaidon kokeen vastauksia. Abiturienttien tehtävänä oli reflektoida näkemyksiään monikielisyydestä, suomen kielestä ja muista kielistä sekä niiden oppimisesta.

–  Sähköinen aineisto avaa koko Suomen laajuisen läpileikkauksen yhden ylioppilaskokelassukupolven tapaan hahmottaa ja arvottaa kieliä ja kielitaitoja. Projektin tulokset ennakoivat Kansalliskielistrategian mukaisesti tulevaisuuden kielitilanteita ja palvelevat suomalaista kielikoulutuspolitiikkaa ja koulutuksen järjestäjiä, sanoo Lantto.

Lantto valmistui filosofian tohtoriksi vuonna 2015 ja toimii Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksella espanjan yliopistonlehtorina.

Emil Aaltosen Säätiölle lähetettiin tänä vuonna 348 projektiapurahoja koskevaa hakemusta. Niiden pohjalta säätiön hallitus on myöntänyt yhdeksälle tutkimusryhmälle 200 000 euron rahoituksen, yhteensä 1,8 miljoonaa euroa.

> Emil Aaltosen Säätiön projektiapurahat 2023

Luotu 20.06.2023 | Muokattu 20.06.2023