Asiasana: kielitiede

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Konferenssi Suomen ja saksankielisten maiden kulttuurisuhteista 10.-11.3.2022

03.02.2022

Toinen kansainvälinen FI-DACH-konferenssi järjestetään 10.-11.3.2022 Turun yliopistossa. FI-DACH-konferenssien tavoitteena on syventää ja laajentaa Suomen ja saksankielisten maiden välisten kulttuurisuhteiden tuntemusta ja tutkimusta. Online-konferenssin ilmoittautuminen on auki 28.2.2022 saakka ja se on avoin kaikille kiinnostuneille.

Monikielisyys ja kieli- ja kulttuurirajojen ylittäminen ovat aina olleet kiinteä osa kaupunkiyhteisössä toimimista

01.02.2022

Turun yliopiston Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Monikielinen Turku -verkostosta kipinän saanut uutuusteos Kieliä ja kohtaamisia Turun historiassa – Näkökulmia monikielisyyteen tarkastelee Suomen vanhimman kaupungin rikasta kielellistä historiaa keskiajalta 1900-luvulle asti. Teoksen artikkelit osoittavat, että monikielisyys ja kieli- ja kulttuurirajojen ylittäminen ovat olleet kautta aikojen kiinteä osa kaupunkiyhteisössä toimimista.

Mordvalaiskielten transitiivisten lauseiden rakenteeseen vaikuttavat monenlaiset kriteerit (Väitös: FM Mariann Bernhardt, 10.12.2021, suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus)

Mariann Bernhardt tarkasteli suomalais-ugrilaisten kielten tutkimuksen alaan kuuluvassa väitöskirjassaan Venäjän Volgan alueella puhuttavien mordvalaiskielten, ersän ja mokšan, määräisyyden ilmaisukeinoja ja transitiivisten eli objektin sisältävien lauseiden monimutkaista rakennetta.

Norjansuomalaisten nuorten monisanaisten ilmausten hallinta ei eroa merkittävästi suomea ja norjaa ensikielenään puhuvien verrokkien tuloksista (Väitös: FM Kristiina Lieri, 22.10.2021, pohjoismaiset kielet)

Väitöstutkimuksessa tarkastellaan norjansuomalaisten nuorten monisanaisten ilmausten hallintaa suullisessa ja kirjoitetussa tuotoksessa sekä norjankielisessä idiomitestissä. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa sosiolingvistisesti suuntautuneen monikielisyystutkimuksen sekä toisen kielen tutkimuksen aloille, ja sen tuloksia voidaan hyödyntää kielten opetuksessa.