Färikäst – näyttely Turun kielellisestä historiasta Brinkkalan galleriassa

04.04.2023

Turun yliopiston museologian oppiaineen ja kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelman opiskelijat ovat toteuttaneet Turun museokeskuksen kanssa näyttelyn Turun kielellisestä historiasta. Näyttely on avoinna Brinkkalan galleriassa 21.5.2023 saakka.

Brinkkalan galleriassa on avautunut Turun yliopiston museologian oppiaineen ja kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelman opiskelijoiden sekä Turun museokeskuksen yhteistyönä toteuttama näyttely Färikäst – Poimintoja Turun monikielisestä historiasta. Näyttely käsittelee Turun kaupungin kielellistä historiaa 1200-luvulta nykypäivään ja tutustuttaa kävijän kielihistoriallisiin ilmiöihin ja persooniin, jotka ovat aikanaan vaikuttaneet Turun alueella.

Näyttelyssä kuullaan muun muassa haastatteluja, joissa kaupunkilaiset kertovat omasta suhteestaan monikielisyyteen. Audiovisuaalinen ja toiminnallinen sisältö havainnollistavat erilaisia kieliä ja Turun murretta.

– Näyttelystä löytyy "murrepalloja", joiden avulla voi tutustua Turun murteeseen, sekä monikielisyyden seinä, jolle kävijät voivat kiinnittää omasta monikielisyydestä kertovan lapun. Nämä havainnoillistavat nykypäivän monikielisyyttä Turussa, kertoo englannin kielen opiskelija Janika Nekala, yksi näyttelyn toteutuksesta vastanneista opiskelijoista.

Arkeologinen esineistö, historiallinen aikajana sekä kirjallinen materiaali johdattavat kävijän kaupungin nykytilanteeseen, jossa monet kielet ja kulttuurit kukoistavat.

Näyttely on saanut inspiraationsa teoksesta Kieliä ja kohtaamisia Turun historiassa – Näkökulmia monikielisyyteen, jonka ovat toimittaneet Turun yliopiston saksan kielen professori Leena Kolehmainen, englannin kielen tutkijatohtori Aino Liira ja suomen kielen dosentti Kirsi-Maria Nummila.

Opiskelijoille näyttelyn työstäminen on ollut haastava ja palkitseva prosessi.

– Näyttely on aiheeltaan ainutlaatuinen, ja onkin ollut mielenkiintoista löytää erilaisia tapoja esitellä monikielisyyttä museossa. Tämä kokemus on ollut ennen kaikkea opettavainen ja unohtumaton! toteaa Nekala.

> Färikäst – Poimintoja Turun monikielisestä historiasta (31.3.–21.5.2023)

> Kieliä ja kohtaamisia Turun historiassa – Näkökulmia monikielisyyteen

Luotu 04.04.2023 | Muokattu 04.04.2023