Kielentutkijoiden kielimaisemanäyttely avoinna Turun pääkirjastossa 31.12.2023 saakka

11.12.2023

Turun yliopistossa työskentelevien kielentutkijoiden kokoama Kieliä Turun maisemassa -valokuvanäyttely on avautunut Turun kaupunginkirjastossa. Näyttely on avoinna 31.12.2023 asti ja siihen on vapaa pääsy.

"Ihmisellä on taipumus uskoa, että hänen jokapäiväinen elinympäristönsä on tuttu paikka, johon ei kätkeydy sen suurempia salaisuuksia."
                                                                                         (Jan Blommaert 2013)

Kielimaisemalla tarkoitetaan kaupunkien julkisessa tilassa näkyviä konkreettisia kielen ilmentymiä, kuten opasteita, kylttejä ja mainoksia. Kielimaisemien tekstit heijastavat sekä muutosta että pysyvyyttä: erilaiset toimijat julkisista instituutioista tavallisiin kaupunkilaisiin muokkaavat maisemaa vuorovaikutuksessa keskenään.

Turun yliopistossa työskentelevien kielentutkijoiden kokoama Kieliä Turun maisemassa -valokuvanäyttely on nyt avautunut Turun kaupungin pääkirjastossa. Näyttely on avoinna 31.12.2023 saakka kirjaston sisääntuloaulassa ja siihen on vapaa pääsy.

Liikkeen näyteikkuna Linnankadulla, vanha ikkunankehys ja juuttikasseja joissa lukee "kyl määki Turus"
Linnankadulla sijaitsevan liikkeen näyteikkuna kesällä 2022. Kuva: kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkijat.

– Turku vanhana kirkon, kaupan ja hallinnon keskuksena ja vireänä ja monikulttuurisena kaupunkiympäristönä tarjoaa näköalapaikan suomalaisen kielimaiseman tutkimukseen. Valokuvanäyttely tuo esille häivähdyksen kaupunkikuvaan kätkeytyvistä erikielisistä kirjoituksista ja niiden välittämistä viesteistä. Se laajentaa ymmärrystämme siitä, millaisen kuva- ja tekstimaailman keskellä elämme ja mikä on meidän roolimme sen muokkaajina, kertovat tutkijat.

Ympäristössämme näkyvät tekstit avaavat väylän mielten maisemaan ja yhteiskuntaan: tekstit kertovat valtasuhteista, arvostuksista ja asenteista sekä myös muokkaavat näitä.

Ortodoksisen kirkon ovi, jossa lukee venäjäksi, ruotsiksi ja vanhaksi suomeksi "Waiwaisille"
Ortodoksisen kirkon ovi. Kuva: kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkijat.

Näyttely on syntynyt osana Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkimushanketta, jonka tavoitteena on kuvata Turun kielimaisemaa eri näkökulmista. Hankkeeseen osallistuu 15 tutkijaa, ja siitä on valmisteilla tietokirja. Näyttelyn valokuvat ovat tämän kollektiivin vuosina 2022–2023 ottamia.

Näkymä Turun Vähätorilta, jossa ravintoloiden tekstejä eri kielillä
Kieliä Turun Vähätorilla. Kuva: kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkijat.

Hankkeessa mukana olevat tutkijat: Saara Haapamäki, Minna Hjort, Leena Kolehmainen, Anne-Maria Kuosa, Hanna-Mari Kupari, Tommi Kurki, Marko Lamberg, Hanna Lantto, Anna Ristilä, Paula Sjöblom, Janne Skaffari, Eveliina Tolvanen, Jaana Vaahtera, Jyri Vaahtera ja Camilla Wide.

Luotu 11.12.2023 | Muokattu 11.12.2023