Tervetuloa Z-sukupolven kieli-ideologiat: kielenrakennus tekstuaalisena performanssina -hankkeen avajaisseminaariin 12.2.

09.02.2024

Z-sukupolven kieli-ideologiat: kielenrakennus tekstuaalisena performanssina -hankkeen avajaisseminaari järjestetään maanantaina 12.2. Calonia 1006-salissa (Caloniankuja 3). Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen.

Emil Aaltosen säätiön rahoittama Z-sukupolven kieli-ideologiat: kielenrakennus tekstuaalisena performanssina -hankkeen avajaisseminaari pidetään Caloniassa 12.2.2024.

Hankeen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa suomalaisen kielivarannon tilasta kielenrakennuksen näkökulmasta. Hankkeessa tutkitaan kansainvälisestikin ainutlaatuisen aineiston avulla 2000-luvun alussa syntyneen Z-sukupolven kieli-ideologioita:  siinä analysoidaan kevään 2022 ylioppilaskirjoitusten pakollisen äidinkielen ja kirjallisuuden kirjoitustaidon kokeen vastauksia (N = 27 141), joissa abiturienttien tehtävänä oli reflektoida näkemyksiään monikielisyydestä, suomen kielestä ja muista kielistä ja niiden oppimisesta.

Seminaarin ohjelma:

15.00 Introducing the Kiera project: Language making in the corpus of matriculation examination texts (PI, Dr. Hanna Lantto)
15.10 Data in numbers & methodological approaches (MA Anna Ristilä)
15.30 Who's talking in the examination texts? (Dr. Maarit Berg and Prof. Sara Routarinne)
​Discussion
16.00 Prof. Philip Krämer (Vrije Universiteit Brussel): What is Language Making?
16.15 PI, FT Hanna Lantto: Kielenrakennus ja kielten profiilit aineistossa: esimerkkejä
Discussion​

Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen. Esitelmät ovat enimmäkseen englanniksi, mutta kysymyksiä ja kommentteja voi hyvin esittää myös suomeksi.

Luotu 09.02.2024 | Muokattu 09.02.2024